[Obwodnica Brzozy] Przetarg na budowę

[Obwodnica Brzozy] Przetarg na budowę

Kilkanaście dni temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na przebudowę drogi krajowej nr 25. W ramach inwestycji powstanie obwodnica Brzozy.

Brzoza, Chmielniki, Prądocin, Kobylarnia, Przyłęki, Zielonka to część podbydgoskich wsi na pograniczu gminy Białe Błota i Nowa Wieś Wielka. Wsi, których mieszkańcy aby dojechać do Bydgoszczy stoją w ciągłych korkach. Dla dwóch ostatnich powodem jest źle zaprojektowany zjazd z drogi krajowej nr 25 i węzła Bydgoszcz Południe (światła), dla pozostałych przejazd przez tory kolejowe w centrum Brzozy oraz wyżej wymieniony zjazd.

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku odcinkiem węzeł Bydgoszcz Południe – przejazd kolejowy w Brzozie przejeżdżało w ciągu doby 19,1 tys. pojazdów. To o niemal 3 tys. więcej niż obwodnicą Bydgoszczy na odcinku węzeł Bydgoszcz Południe – Bydgoszcz Błonie. Według modelu z 2020 roku ruch w Brzozie wzrósł o prawie 1,5 tys. pojazdów na dobę (na obwodnicy o prawie 6,5 tys.). W 2026 roku w Brzozie ma być już niemal 24,5 tys. pojazdów.

Korki to norma w porannych i popołudniowych godzinach szczytu. Jak widać po Generalnym Pomiarze Ruchu z roku na rok pojazdów jest coraz więcej, aby nieco ulżyć kierowcom Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała wybudować obwodnicę Brzozy.

Obwodnica Brzozy

Obwodnica powstanie w ciągu drogi krajowej nr 25 na odcinku od węzła Bydgoszcz Południe (droga ekspresowa S10) do kilometra 55+217 za miejscowością Brzoza. Projekt zakłada nieznaczną przebudowę węzła Bydgoszcz Południe oraz budowę drogi omijającej Brzozę przez lasy po stronie wschodniej. W dokumentacji przetargowej przedstawiono pięć wariantów budowy obwodnicy, które różnią się głównie przy węźle „Zielona”. Pierwsza (wariant Ia) z nich zakłada budowę węzła typu „karo” z rondem pod trasą drogi krajowej. Druga (wariant Ib) zakłada budowę dwóch rond po obu stronach nowej trasy na węźle typu „karo”, trzecia (wariant IIa) dwóch rond po obu stronach na węźle typu „półkoniczyna”, czwarta (wariant IIb) wygląda niemal identycznie jak trzecia, a piąta (wariant III) węzła typu WB. W poniższej galerii zamieściłem rysunki wszystkich pięciu wariantów, a na zdjęciu z drona wyrysowałem mniej więcej jak będzie ostatecznie wyglądał.

Najmniej inwazyjny wydaje się wariant Ia i Ib. Nie trzeba przeprowadzać zbyt dużo wyburzeń, zachowanych zostanie też najwięcej drzew. W wariancie Ib dodatkowo trzeba zbudować mniej obiektów inżynierskich, ale powstanie więcej punktów kolizyjnych. Warianty IIa, IIb i III to konieczność znacznie większej wycinki drzew. W związku z tym zdecydowano o realizacji wariantu Ib.

Osoby znające okolicę mogą się zastanawiać dlaczego używam nazwy „Zielona”, a nie „Zielonka”. Nie ma tutaj mojego błędu. Nazwa nie powstała od pobliskiej Zielonki, a ulicy Zielonej, która jest tuż obok przyszłego węzła i prowadzi do Zielonki. Nazwa używana jest w Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym przygotowanym przez firmę Mosty Katowice.

Pozostały odcinek obwodnicy jest niemal identyczny w każdym w z wariantów. Główna różnica jest na węźle Brzoza gdzie w Studium znalazły się cztery warianty realizacji inwestycji. Pierwsze trzy (Ia, IIa i IIb) są niemal identyczne, czwarty (III) znacznie się różni.. W pierwszych trzech zastosowano węzeł typu WB z dwoma rondami po obu stronach jezdni. Wariant III jest znacznie bardziej rozbudowany i jako jedyny zakłada wyburzenia. Do realizacji przewidziano Wariant Ia.

Droga będzie miała klasę „GP” (droga główna ruchu przyspieszonego) o prędkości projektowane 70 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Obwodnica będzie miała około 4,3 km. Dodatkowo przebudowane zostaną jezdnie na węźle Bydgoszcz Południe. Jezdnie będą wykonane z nawierzchni podatnej tj. asfaltu.

Budowa obwodnicy będzie realizowana wraz z budową drogi ekspresowej S10 na odcinku węzeł Bydgoszcz Południe – węzeł Bydgoszcz Emilianowo. Fragment S10 opisałem w ubiegłym tygodniu na Bydgoszcz w budowie. Oba odcinki powstaną w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, więc przyszły wykonawca będzie musiał przygotować dokumentację projektową, uzyskać pozwolenie na budowę oraz zbudować drogi.

Poniższa galeria przedstawia stan obecny terenów przeznaczonych pod budowę obwodnicy. Zdjęcia ułożone zostały w kolejności od węzła Bydgoszcz Południe w kierunku Inowrocławia.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

guest
4 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Jacek
Jacek
18 dni temu

Oni się tu dopiero zastanawiają nad wariantami a tymczasem obok w Przyłękach już zaczyna powstawać wielkie centrum logistyczne. Zapowiada się armagedon- już teraz na serwisówce jest bardzo duży ruch w godzinach szczytu. Najlepsze, że gmina Białe Błota w ogóle tej budowy nigdzie nie zapowiadała.

Sebastian
Sebastian
18 dni temu

Mam pytanie- czy w tym przetargu jest też ujęty wiadukt nad torami kolejowymi w kierunku Łabiszyna?

Sebastian
Sebastian
18 dni temu

Bardzo dziękuję za informację. Niestety to fatalna wiadomość….ale biorąc pod uwagę kto tak naprawdę zarządza inwestycjami ZDW to wcale mnie to nie dziwi.

4
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x