
09 lip [Obwodnica Brzozy] Przetarg na budowę
Kilkanaście dni temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na przebudowę drogi krajowej nr 25. W ramach inwestycji powstanie obwodnica Brzozy.
Brzoza, Chmielniki, Prądocin, Kobylarnia, Przyłęki, Zielonka to część podbydgoskich wsi na pograniczu gminy Białe Błota i Nowa Wieś Wielka. Wsi, których mieszkańcy aby dojechać do Bydgoszczy stoją w ciągłych korkach. Dla dwóch ostatnich powodem jest źle zaprojektowany zjazd z drogi krajowej nr 25 i węzła Bydgoszcz Południe (światła), dla pozostałych przejazd przez tory kolejowe w centrum Brzozy oraz wyżej wymieniony zjazd.
Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku odcinkiem węzeł Bydgoszcz Południe – przejazd kolejowy w Brzozie przejeżdżało w ciągu doby 19,1 tys. pojazdów. To o niemal 3 tys. więcej niż obwodnicą Bydgoszczy na odcinku węzeł Bydgoszcz Południe – Bydgoszcz Błonie. Według modelu z 2020 roku ruch w Brzozie wzrósł o prawie 1,5 tys. pojazdów na dobę (na obwodnicy o prawie 6,5 tys.). W 2026 roku w Brzozie ma być już niemal 24,5 tys. pojazdów.
Korki to norma w porannych i popołudniowych godzinach szczytu. Jak widać po Generalnym Pomiarze Ruchu z roku na rok pojazdów jest coraz więcej, aby nieco ulżyć kierowcom Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała wybudować obwodnicę Brzozy.
Obwodnica Brzozy
Obwodnica powstanie w ciągu drogi krajowej nr 25 na odcinku od węzła Bydgoszcz Południe (droga ekspresowa S10) do kilometra 55+217 za miejscowością Brzoza. Projekt zakłada nieznaczną przebudowę węzła Bydgoszcz Południe oraz budowę drogi omijającej Brzozę przez lasy po stronie wschodniej. W dokumentacji przetargowej przedstawiono pięć wariantów budowy obwodnicy, które różnią się głównie przy węźle „Zielona”. Pierwsza (wariant Ia) z nich zakłada budowę węzła typu „karo” z rondem pod trasą drogi krajowej. Druga (wariant Ib) zakłada budowę dwóch rond po obu stronach nowej trasy na węźle typu „karo”, trzecia (wariant IIa) dwóch rond po obu stronach na węźle typu „półkoniczyna”, czwarta (wariant IIb) wygląda niemal identycznie jak trzecia, a piąta (wariant III) węzła typu WB. W poniższej galerii zamieściłem rysunki wszystkich pięciu wariantów, a na zdjęciu z drona wyrysowałem mniej więcej jak będzie ostatecznie wyglądał.
Najmniej inwazyjny wydaje się wariant Ia i Ib. Nie trzeba przeprowadzać zbyt dużo wyburzeń, zachowanych zostanie też najwięcej drzew. W wariancie Ib dodatkowo trzeba zbudować mniej obiektów inżynierskich, ale powstanie więcej punktów kolizyjnych. Warianty IIa, IIb i III to konieczność znacznie większej wycinki drzew. W związku z tym zdecydowano o realizacji wariantu Ib.
Osoby znające okolicę mogą się zastanawiać dlaczego używam nazwy „Zielona”, a nie „Zielonka”. Nie ma tutaj mojego błędu. Nazwa nie powstała od pobliskiej Zielonki, a ulicy Zielonej, która jest tuż obok przyszłego węzła i prowadzi do Zielonki. Nazwa używana jest w Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym przygotowanym przez firmę Mosty Katowice.
Pozostały odcinek obwodnicy jest niemal identyczny w każdym w z wariantów. Główna różnica jest na węźle Brzoza gdzie w Studium znalazły się cztery warianty realizacji inwestycji. Pierwsze trzy (Ia, IIa i IIb) są niemal identyczne, czwarty (III) znacznie się różni.. W pierwszych trzech zastosowano węzeł typu WB z dwoma rondami po obu stronach jezdni. Wariant III jest znacznie bardziej rozbudowany i jako jedyny zakłada wyburzenia. Do realizacji przewidziano Wariant Ia.
Droga będzie miała klasę „GP” (droga główna ruchu przyspieszonego) o prędkości projektowane 70 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Obwodnica będzie miała około 4,3 km. Dodatkowo przebudowane zostaną jezdnie na węźle Bydgoszcz Południe. Jezdnie będą wykonane z nawierzchni podatnej tj. asfaltu.
Budowa obwodnicy będzie realizowana wraz z budową drogi ekspresowej S10 na odcinku węzeł Bydgoszcz Południe – węzeł Bydgoszcz Emilianowo. Fragment S10 opisałem w ubiegłym tygodniu na Bydgoszcz w budowie. Oba odcinki powstaną w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, więc przyszły wykonawca będzie musiał przygotować dokumentację projektową, uzyskać pozwolenie na budowę oraz zbudować drogi.
Poniższa galeria przedstawia stan obecny terenów przeznaczonych pod budowę obwodnicy. Zdjęcia ułożone zostały w kolejności od węzła Bydgoszcz Południe w kierunku Inowrocławia.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
Oni się tu dopiero zastanawiają nad wariantami a tymczasem obok w Przyłękach już zaczyna powstawać wielkie centrum logistyczne. Zapowiada się armagedon- już teraz na serwisówce jest bardzo duży ruch w godzinach szczytu. Najlepsze, że gmina Białe Błota w ogóle tej budowy nigdzie nie zapowiadała.
Mam pytanie- czy w tym przetargu jest też ujęty wiadukt nad torami kolejowymi w kierunku Łabiszyna?
Wiadukt nie powstanie w ramach tej inwestycji i nie wiem czy Zarząd Dróg Wojewódzkich ma w planach taką inwestycję
Bardzo dziękuję za informację. Niestety to fatalna wiadomość….ale biorąc pod uwagę kto tak naprawdę zarządza inwestycjami ZDW to wcale mnie to nie dziwi.
Jak ta obwodnica ma ma się połączyć z S10 i kontynuacją DK25 na Bydgoszcz? Czy dobrze rozumiem, że obecna ulica Zielona będzie przedłużona aż do węzła Zielona (czyli wjazd na obwodnicę będzie odbywał się bezpośrednio z Zielonej przez rondo, bez wjeżdżania na DK25)?
Mam wątpliwości, na ile ta obwodnica przysłuży się mieszkańcom Zielonki i Przyłęk, zwłaszcza w kontekście wspomnianego przez @Jacek centrum – bez dodatkowego węzła „ZielonKa” to cały ten transport i tak wysyci ulicę Zieloną. O tyle dobrze, że nie będzie świateł :).
Obwodnica to będzie DK25. Przed Brzozą (od strony Inowrocławia) odbicie w prawo na obwodnicę (stara DK25 od Brzozy będzie zapewne ślepa). Później bezpośrednio obwodnica będzie się łączyć z S10. Po drodze dwa węzły. Mniej więcej jak na pierwszej grafice
No i węzeł Zielona przecież powstanie. Tam będzie wjazd z Zielonki i Przyłęk.
Miałem na myśli dokładnie węzeł ZielonKa, o którym nikt nic nie wie bo go nikt nie przewidział (chyba?) 😀
Zastanawiam się po prostu, czy, nie ujmując korzyściom z budowy obwodnicy Brzozy, dodatkowy węzeł na S10 (nie obwodnicy) przy Zielonce nie byłby sensownym (jedynym?) wyjściem z problemów obecnego Stryszka, które dodatkowo mają spore szanse się powiększyć jak już powstanie to, co obecnie jest budowane i na mapie ma nazwę „Hillwood Bydgoszcz” (też słyszałem, że to Amazon). Bo pytanie, na ile się zmniejszą ze względu na tę obwodnicę?
Mieszkańcy Brzozy na pewno będą zadowoleni po jej ukończeniu, ale czy mieszkańcy Przyłęk, Zielonki, a może nawet Ciela (ci, którym nie po drodze jest dojazd do Bydzi przez Białe Błota) w ogóle odczują zmianę?
Na drogach ekspresowych nie można robić węzłów co kilkaset metrów, więc nic więcej nie może powstać na S10
Bzdura, że nie można. Przez Warszawę biegnie S8. Węzeł Łabiszyńska od węzła Modlińska jest w odległości 600 m, Węzeł Modlińska od węzła Wisłostrada 1100 metrów. Na Śląsku na S7 na odcinku 3200 metrów są 4 węzły (CZTERY!!!!!!!!) – Mysłowice, Brzezinka, Długa oraz zjazd na DK 934. Można? Można.
Nie łudź się Marcinie, ten węzeł ZielonKa nie powstanie, bo do konstrukcji dróg zatrudniani są debile. Jeszcze na dodatek, na wszelki wypadek robią KONSULTACJE SPOŁECZNE. Słyszałem, że przed rokiem 2009 była opcja zrobienia węzła w Zielonce, ale po konsultacjach społecznych z niej zrezygnowano, bo jakiejś babci nie podobało się że ciężarówki będą miały zjazd koło jej domu. Pytam więc: Czy pilot statku powietrznego, gdy czuje potrzebę wykonania jakiegoś koniecznego manewru, dla bezpieczeństwa całej załogi i pasażerów, robi konsultacje społeczne? Tak to u nas działa. Idioci pytają o zdanie następnych idiotów. Zamiast zrobić konkurs projektów, symulacje natężenia ruchu dla poszczególnych rozwiązań i wyjdzie w pierwszej godzinie testu, gdzie jest słuszność a gdzie głupota. Moja naczelna myśl ostatnich 20-tu lat: Co projekt (plus realizacja), to partactwo i marnotrawstwo środków. Płakać się… Czytaj więcej »
Niech sobie wsadzą gdzieś głęboko ten węzeł Zielona. Nadal na serwisówce będzie ruch jak na Alejach Jerozolimskich, bo cała watach TIRów będzie zachrzaniać serwisówką. Ludzie, czy wasza wyobraźnia tego nie widzi? Zielonka domaga się węzła. Są możliwości i Amen.
Zakopią się z tymi TIRami na potęgę. Albo, jak przyjdzie zimowa gołoledź to na łuku zjazdu przy węźle Stryszek (ale na serwisówce) TIRy będą lądowały w rowie, bo tam przechył jezdni zrobili nie w te stronę co trzeba, bałwany skończone.
Witam, czy uważacie że ta inwestycja zmniejszy korki po drodze Bydgoszcz-Przyłęki biorąc pod uwagę Amazona? Ewentualnie czy będzie tak samo źle?
Czy wyjazd z Przyłęk przez Brzozę będzie dobrym rozwiązaniem?
Pytanie jest tak sensowne, jak na przykład zastanawianie się, czy aby wjechać do Torunia od strony Ciechocinka potrzebny jest węzeł z ulicą Łódzką? Oczywiście wg projektantów nie był potrzebny i teraz żeby wjechać na Łódzką, muszę albo zjechać z autostrady w Ciechocinku (!!!!!!!!!!!) albo zapitalać na południowo – zachodni węzeł 10 kilometrów a następnie cofać się znów 10 kilometrów przez Toruń na ulicę Łódzką. Ludzie! Gdzie są wasze mózgi? Budujemy drogi po to, by był do nich dostęp. Brak dostępu, to brak wykorzystania tych dróg.
Przepraszam, że będę okrutny. Jakim cudem żaden gość nie wpadł kilkanaście lat temu na to by wykorzystać drogę S10 Białe Błota – Stryszek w optymalny sposób? Wywalono masę pieniędzy tylko po to, by z drogi korzystały głównie… TIRy. Wybudowano dwa wiadukty nad S10ką, dwa tunele pod S10ką i przy odrobinie dobrej woli mogłyby być w tych miejscach (choćby dwóch z nich) wjazdy na S10 dla mieszkańców Zielonki, Ciela i Przyłęk. Na Śląsku normalne jest to, że co 1,5 kilometra jest wjazd na S-kę. By mieszkańcom żyło się łatwiej. Nas wykluczono z dobrodziejstwa trasy S10. Ten gość co zatwierdził taki stan rzeczy powinien siedzieć w pace. Przez 11 lat miliony aut straciło miliony minut stojąc na światłach w Stryszku. Bo jakiemuś pajacowi nie przyszło do głowy, że gdyby z serwisówki (B.Błota – Stryszek) były choć… Czytaj więcej »
Jeśli zadajecie sobie pytanie „Czy obwodnica Stryszek – Brzoza zmniejszy natężenie ruchu dla miejscowości Ciele, Prądki, Zielonka, Przyłęki”, to odpowiadam Was, że nic nie zmniejszy. Pomoże pojazdom na trasie Bydgoszcz – Inowrocław, ale nie nam, mieszkańcom w/w miejscowości. Gdy się coś buduje, zasada jest taka: Jeśli można COKOLWIEK wykorzystać, by działo się lepiej, to trzeba to zrobić. W przeciwnym razie sytuacja zemści się po niedługim czasie. Ludzie! My nie mamy na odcinku 10 kilometrów dostępu do S10! Masa domów, zakładów, lokali dających zatrudnienie, a teraz jeszcze hala przeładunkowa o ruchu na początek 100 TIRów dziennie. Każda inwestycja, którą obserwuję w naszym regionie jest spartaczona. W Toruniu południowa obwodnica nie ma wjazdu do miasta Toruń od strony wschodniej. W głowie się nie mieści.