[S5] Bydgoszcz – Szubin #9

[S5] Bydgoszcz – Szubin #9

Na południe od Bydgoszczy powstaje droga ekspresowa S5, niemal 10-kilometrowa trasa połączy Bydgoszcz i Szubin.

Trwa budowa drogi ekspresowej, która połączy Bydgoszcz i Szubin. Inwestycja realizowana przez konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud powstaje w bardzo szybkim tempie. Rok po rozpoczęciu prac wykonano już ponad 55% kontraktu (zaawansowanie rzeczowe, stan na koniec maja). Inwestycja wcześniej była wstrzymana po zerwaniu kontraktu z poprzednim generalnym wykonawcą – firmą Impresa Pizzarotti. Co ciekawe Mirbud i Kobylarnia zaawansowanie finansowe wynosi niecałe 47% (zapłata za zrealizowany kontrakt)), kiedy Impresa Pizzarotti była wykonawcą zaawansowanie finansowe było wyższe niż rzeczowe.

S5

Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to część trasy łączącej Wrocław z autostradą A1 w Nowych Marzach i dalej z Ostródą. Na odcinku od Wrocławia do Żnina trasa jest już skończona. W naszym województwie trwa budowa trzech odcinków, a także prace wykończeniowe dwóch. Na wschód od Grudziądza prace są znacznie mniej zaawansowane. Gotowy jest pierwszy fragment obwodnicy Ostródy (odcinek droga ekspresowa S7 – droga krajowa 15), a w budowie jest drugi fragment obwodnicy (droga krajowa 15 – droga krajowa 16). Dodatkowo jesienią uchwalono studium korytarzowe trasy Nowe Marzy – Ostróda, jest to jeden z pierwszych kroków do realizacji budowy trasy o długości od 90 do 100 km.

Budowana trasa kujawsko-pomorskim ma około 130 kilometrów. Podzielono ją na siedem mniejszych. Dwa z nich są już zakończone. Są to odcinek nr 3 (północna obwodnica Bydgoszczy), a także odcinek nr 7 (Żnin – granica województwa). Kolejne dwa są już przejezdne na całej długości, ale trwają jeszcze prace wykończeniowe. Są to odcinek nr 4 (zachodnia obwodnica Bydgoszcz) oraz odcinek nr 6 (Szubin – Żnin). Najmniej zaawansowane są odcinki nr 1 (Nowe Marzy – Świecie), nr 2 (Świecie – Bydgoszcz) i nr 5 (dzisiaj pokazywany odcinek). Na trzech ostatnich wiosną 2020 roku zmienił się generalny wykonawca.

Pokazywana dzisiaj budowa to odcinek nr 5. Ma około 9,7 kilometra i łączy węzeł Bydgoszcz Błonie z węzłem Szubin Północ. Droga trzykrotnie przekroczy rzekę (Górny Kanał Noteci, Noteć i Gąsawka) i w dużej części przebiegać będzie też po podmokłych terenach. Na omawianej trasie powstanie jeden węzeł – we wsi Rynarzewo.

Droga będzie miała klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 100 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 12 metrów, dzięki temu będzie można w przyszłości rozbudować drogę do przekroju 2×3. Jezdnie drogi ekspresowej wykonawca ułoży z asfaltu.

Kruszyn Krajeński – Zamość

Prace pomiędzy Kruszynem Krajeńskim, a Zamościem są najmniej zaawansowane z całego odcinka. Szczególnie chodzi o odcinek od istniejącej drogi ekspresowej niemal do Górnego Kanału Bydgoskiego. Przez ostatnie miesiące konieczne było palowanie gruntu w Kruszynie, konieczne było też przeprowadzenie badań archeologicznych. Tam też nie ma jeszcze żadnej warstwy asfaltu na przyszłej ekspresówce. Asfalt pojawia się dopiero przed mostami nad Kanałem i ciągnie się, z krótkimi przerwami, do Szubina.

Od pewnego czasu kolejne wiadukty i mosty przygotowane są pod ułożenie na nich asfaltu. Podczas mojej wizyty (poniedziałek 7 czerwca) takie prace trwały na mostach nad Górnym Kanałem Bydgoskim i Notecią.

Obwodnica Rynarzewa

Podczas mojej wizyty (poniedziałek, 7 czerwca) na obwodnicy Rynarzewa trwało układanie asfaltu na jezdni w kierunku Poznania. Trwały też prace przy wznoszeniu wiaduktu nad drogą ekspresową i Gąsawką oraz przy zmianie przebiegu jednego z rowów w rejonie ulicy Powstańców Wielkopolskich.

Rynarzewo – Szubin

Sporo dzieje się na odcinku od Rynarzewa do Szubina. Według wiosennych zapowiedzi odcinek ten powinien zostać częściowo oddany do użytku latem tego roku. Asfalt jest tu położony na niemal całym fragmencie, brakuje go tylko przed i za wiaduktem w miejscowości Kołaczkowo. Dzień po mojej wizycie w tym miejscu stały maszyny do układania asfaltu, więc możliwe że asfalt jest i w tam ułożony. Obecnie trwa montaż ekranów akustycznych lub wykonywanie fundamentów pod konstrukcję ekranów.

W miejscowości Szkocja zakończyło się wznoszenie konstrukcji przejścia dla zwierząt, konieczne jest jeszcze zamontowanie ekranów akustycznych. Pomiędzy Szkocją, a Kołaczkowem trwa układanie warstwy ziemi pod pas zieleni oddzielający obie jezdnie.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x