14 lut [To warto wiedzieć] 6/2021
Szóste w tym roku inwestycyjne podsumowanie ostatnich dni. Przeczytacie w nim między innymi o planowanych wyburzeniach, Trasie Uniwersyteckiej i farmach fotowoltaicznych.
1. Kolejny tydzień zamknięcia mostu Uniwersyteckiego – kilkanaście dni temu w trybie pilnym zamknięto most Uniwersytecki. Powodem tego była ekspertyza, która wskazuje że obiekt może się w każdej chwili zawalić pod własnym ciężarem. W środę odbyła się sesja rady miasta w której podjęto temat mostu. W sesji nie wzięli udziału projektanci i przedstawiciele Politechniki Gdańskiej, ci drudzy w poprzednim tygodniu twierdzili, że zamkniecie mostu było niepotrzebne. Na sesji zaprezentowano między innymi pomysły na naprawę i szacunkowe koszty. Oba pomysły polegają na wzmocnieniu mocowania want, różnić będzie się droga do tego celu – możliwe jest tymczasowe zamontowanie dodatkowych want, które odciążą już zamontowane lub tymczasowe podparcie całej konstrukcji. Pierwsza pozwoli na udostępnienie mostu w trakcie wzmacniania mocowania, druga nie. Póki co firma Kormost rozpoczęła przygotowania do tymczasowego podparcia mostu. Naprawa ma się zakończyć jesienią tego roku i będzie kosztować 5-20 mln złotych.
2. Farmy fotowoltaiczne w mieście – Urząd Miasta w ubiegłym roku wykonał przegląd potencjalnych terenów pod budowę farm fotowoltaicznych. Wytypowano działki o powierzchni ponad 70 hektarów na których będzie można zainstalować farmy o mocy około 40 MW. Wytypowane tereny to nieużytki, tereny poprzemysłowe lub takie na których nie ma możliwości budowy jakichkolwiek budynków. Inwestycje będą realizowane w kolejnej perspektywie unijnej, niewykluczone że w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
3. Postępy na budowie S5 – trwa budowa drogi ekspresowej S5 w naszym województwie. Prace budowlane trwają na pięciu odcinkach. W ostatnich dniach podano zaawansowanie prac na koniec stycznia. Najistotniejszym dla czekających na koniec budowy jest zaawansowanie rzeczowe (czyli to co widać na budowie). Najbliżej końca są prace na odcinku nr 6 (Szubin – Żnin), który ukończono w 96,03% (wzrost o 0,07 punktu procentowego w stosunku do końca roku). Nieco wolniej prace postępują na odcinku nr 4 (Tryszczyn – Białe Błota), który ukończono w 90,84% (wzrost o 0,12 pp). Odcinki te są już przejezdne od kilku tygodni, jednak trwają jeszcze prace wykończeniowe. Trwa też budowa trzech pozostałych odcinków (gdzie w ubiegłym roku zmieniono generalnego wykonawcy). Najszybciej postępują prace odcinku nr 5 (Białe Błota – Szubin) gdzie od maja wykonano już 36,92% prac (w miesiąc wzrost o 2,89 pp), wolniej procenty rosły na odcinku nr 2 (Świecie – Bydgoszcz) gdzie wykonano 21,92% prac (wzrost o 1,31 pp), najmniej zaawansowany odcinek to nr 1 (Nowe Marzy – Świecie) gdzie wykonano 17,69% prac (wzrost o 0,48 pp). W dniach 15 grudnia – 15 marca trwa przerwa zimowa, wykonawcy nie mają obowiązku prowadzenia prac.
4. Plan transportowy Metropolii Bydgoszcz – otwarto oferty na wykonanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla obszaru Metropolii Bydgoszcz. Dokument będzie podstawą do ubiegania się o dofinansowanie nowych inwestycji związanych z budową dróg rowerowych, rozwoju transportu szynowego, tworzeniem węzłów przesiadkowych, rozwojem linii autobusowych, budową obwodnic, porządkowaniem urbanistycznym, poprawą dostępności miejscowości o walorach rekreacyjnych i historycznych, zwiększeniem bezpieczeństwa oraz promowaniem elektromobilności. Plan transportowy obejmie Bydgoszcz i okoliczne gminy, które zrzeszyły się w Stowarzyszeniu Metropolia Bydgoszcz. W przetargu wystartowały cztery firm i konsorcja. Najtańszą ofertę złożyła firma Refunda (0,7 mln), najdroższą Zespół Doradców Gospodarczych „TOR” (2,5 mln złotych).
5. Młyny Rothera – dobiega końca rewitalizacja Młynów Rothera. W minionym tygodniu zaprezentowałem budynek w zimowej scenerii. Zdjęcia możesz zobaczyć klikając w ten link.
6. Trasa tramwajowa z wyburzeniami – trwają konsultacje społeczne w sprawie budowy trzech tras tramwajowych. W poniedziałek na Bydgoszcz w budowie zaprezentowałem plany połączenia pętli przy ulicy Rycerskiej z ulicą Gdańską. Obecnie rozważana jest możliwość realizacji inwestycji w dwóch wariantach – wzdłuż ulicy Artyleryjskiej i wzdłuż ulicy Chocimskiej. Według Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej oba warianty łączą się z wyburzeniem kilku kamienic. W tym dwóch narożnych przy skrzyżowaniu Chodkiewicza i Gdańskiej.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
Precz z wyburzeniami przy Gdańskiej/Chodkiewicza… Bruski niszczycielu nie wybaczymy ci tego!