30 sty [Trasa Uniwersytecka] Most grozi katastrofą budowlaną
29 stycznia zamknięto most Uniwersytecki oraz tereny bezpośrednio pod nim. Po 7 latach od otwarcia Trasa Uniwersytecka na tym odcinku grozi katastrofą budowlaną.
Pierwsze problemy z Trasą Uniwersytecką zauważono latem ubiegłego roku podczas rutynowego przeglądu technicznego. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zlecił wtedy badanie przyczyn odkształceń zakotwień. Następnie zakazano wjazdu na most pojazdom cięższym niż 10 ton, z wyjątkiem komunikacji miejskiej. Już fakt zlecenia badań z ograniczonym ruchem wzbudzał spore obawy, który potwierdziły się w piątek.
Wczoraj w trybie pilnym zamknięto most Uniwersytecki. Powodem nagłej decyzji było dostarczenie ekspertyzy stanu technicznego obiektu. Dokument przygotowany przez Konsultacyjne Biuro Projektowe Krzysztof Żółtkowski z Gdańska stwierdza, że most może się w każdej chwili zawalić: „cztery (…) zakotwienia want, osiągnęły stan bezpośredniego zagrożenia awarią pod ciężarem własnym mostu”. W związku z tym „konstrukcja Mostu Uniwersyteckiego jest bezpośrednio zagrożona awarią mogącą doprowadzić do katastrofy budowlanej”.
Według gdańskiej firmy uszkodzeniu uległy zakotwienia want. Cztery z szesnastu zakotwień „wskazują teoretycznie całkowite wyczerpanie nośności pod ciężarem własnym konstrukcji przęsła”. Kolejne cztery „wskazują brak projektowanej nośności normowej”. Tym samym, w świetle wymagań normowych, wszystkie te węzły nie spełniają warunków nośności.
Podczas badań sprawdzano zarówno jakość materiałów jak i dokumentację projektową i technologiczną. Konsultacyjne Biuro Projektowe podkreśla, że nie natrafiono na rozbieżności pomiędzy dokumentacją i stanem faktycznym, a także nie stwierdzono istotnych dla nośności wad w spoinach węzłów zakotwień want w pomoście. Co jasno sugeruje, że błędy popełniono już na etapie projektowania.
W związku z tym, że most może się w każdej chwili zawalić zamknięto nie tylko możliwość wjazdu na nią, ale również bulwary po obu stronach Brdy i samą Brdę. Nie można tam wchodzić, wjeżdżać, a także wpływać. ZDMiKP w najbliższych dniach zleci pilne podparcie konstrukcji, ten etap prac naprawczych może potrwać około 2 miesiące. Następnie będzie możliwe naprawienie uszkodzeń i wzmocnienie węzłów. Naprawa potrwa od kilku do kilkunastu tygodni.
Zarząd Dróg przekazał już ekspertyzę do projektantów. Równocześnie z pracami naprawczymi mają zostać podjęte odpowiednie kroki prawne, celem wyjaśnienia nieprawidłowości oraz w zakresie dochodzenia odszkodowania.
Na poniższym zdjęciu zaznaczyłem zakotwienia, które uległy uszkodzeniu. Zaznaczone czerwonymi okręgami mogą się urwać w każdej chwili. Pomarańczowymi wykazują brak projektowanej nośności.
Budowa
Trasa Uniwersytecka powstawała w dwóch etapach. Pierwszy w latach 2010-2013. Drugi w latach 2017-2019. Most Uniwersytecki to fragment pierwszego etapu. Była to też sztandarowa inwestycja prezydentury Konstantego Dombrowicza. Budowa rozpoczęła się na krótko przed wyborami jesienią 2010 roku. Większość prac budowlanych zrealizowano jednak już po przegranej byłego prezydenta. Most oddano do użytku 12 grudnia 2013 roku. Prace budowlane realizowało konsorcjum firm Mosty-Łódź, Kobylarnia i Gotowski.
Za projekt odpowiadało biuro projektowe Transporojekt Gdański. Dzień po uroczystym otwarciu na łamach Gazety Wyborczej opublikowano wywiad z głównym projektantem mostu – Tadeuszem Stefanowskim. Projektant wskazywał, że realizacja tego projektu świadczyła o odwadze władz, ponieważ to projekt innowacyjny, bardzo skomplikowany i mogły być kłopoty w czasie wykonywania prac. Z perspektywy czasu, po wczorajszym opublikowaniu ekspertyzy, wszystko wskazuje na to, że kłopoty jednak były, ale już na etapie projektowania.
Trasa Uniwersytecka powstawała zanim założyłem stronę Bydgoszcz w budowie. Jednak wtedy też systematycznie robiłem zdjęcia tej budowie. Od początku budowy zdjęcia prezentowałem na forum skyscrapercity.com. Przez 3 lata wykonałem 1829 zdjęć. Poniżej skrót z budowy samego mostu, który dzisiaj grozi zawaleniem:
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
To jest jakiś żart! Jak to możliwe, wszystkie mosty w mieście nagle zepsute!!!
ten drugi to przynajmniej jakiś czas już stoi ….
Nie do wiary … w Bydgoszczu bez zmian !!!
Brak słów.. oczywiście nie ma odpowiedzialnych, a z naszych podatków będzie to remontowane….
Dlaczego nie zbudowano takiego mostu jak most fordoński łączący Bydgoszcz z Toruniem ? Stara sprawdzona konstrukcja tylko w nowym wydaniu i w rzece umocnienia. Ten most stoi tam prawie 130 lat. A tu płytka innowacyjność jak z filmów science fiction z hollywood i po 7 latach grozi zawaleniem, tragedia, kto w tym mieście myśli bądź myślał przyszłościowo o następnych pokoleniach ?? i taki projekt kupił do którego trzeba będzie dokładać kolejne grube pieniądze z biegiem lat ?? Stare sprawdzone metody nie są wcale takie stare i złe. Za mało prostego, logicznego, łopatologicznego myślenia siedzi w dzisiejszych Polakach decydentach, zamiast tego wiele osób wstydzi się historii bo wszystko co stare zamierzchłe jest złe, odcina się od niej, zapatrzeni wieczorem w Amerykę z ekranu swojego telewizora. Przecież to od początku było widać… Czytaj więcej »