03 sty Podsumowanie 2020 roku
To był dziwny rok. Rok zdominowany przez pandemię covid-19. W branży budowlanej działo się sporo, mimo ograniczeń w życiu, kryzysu w wielu branżach i szybko zmieniającego się prawa. Jak wyglądał 2020 rok oczami Bydgoszcz w budowie?
Zapraszam na subiektywne podsumowanie mijającego roku. Jak zwykle w formie alfabetycznej wyliczanki. W tekście znalazło się bardzo dużo linków, które prowadzą do wpisów publikowanych w ostatnich miesiącach.
A – Astoria – w 2020 roku zakończyła się budowa I etapu kompleksu sportowego Astoria. W realizowanym etapie powstała najważniejsza i najefektowniejsza część kompleksu – budynek z krytym basenem o rozmiarach olimpijskich. Z powodu epidemii nie odbyło się oficjalne otwarcie. W budynku trwają treningi sportowców, pozostali mieszkańcy nie mogą z niego korzystać.
B – Bydgoszcz w budowie po nowemu – po dwóch latach przyszedł czas na odświeżenie strony bydgoszczwbudowie.pl. Początkowo odświeżenie miało polegać na poprawieniu błędów, jednak ich liczba wymusiła stworzenie jej od nowa. W I połowie roku udało się wykonać wszelkie niezbędne prace. W nowej odsłonie pojawił się specjalny dział z filmami, który w 2021 zacznie być rozwijany. Pojawiła się też możliwość zapisu w newsletterze. Od tego momentu macie możliwość bycia na bieżąco z nowymi wpisami na stronie, nie musicie już polegać na automatyce Facebooka, która uwielbia ukrywać posty. W moim newsletterze otrzymacie powiadomienie o nowym wpisie każdego dnia o 17 lub 18 (zależy czy mamy czas zimowy czy letni). Bez zbędnego spamu. Do newsletteru możesz się zapisać wypełniając formularz na dole wpisu. Kolejne zmiany już w 2021 roku, ale te nie będą tak znaczące.
C – Covid-19 – pandemia zdominowała rok. O covid-19 słyszymy w mediach bez przerwy, albo o nowych przypadkach zachorowania, albo przypadkach śmiertelnych, a od kilkunastu dni o szczepionce. Wiosną zostaliśmy zamknięci w domach, zamknięto wiele sklepów, restauracje, hotele. Rozpoczęcie niektórych inwestycji wstrzymano, szczególnie z branż objętych restrykcjami. Przynajmniej wiosną, z czasem sytuacja wracała do względnej normalności i inwestycje ruszały. Niestety pandemia znacznie wpłynęła na budżety samorządów, efekty tego widać będzie w 2021 roku, kiedy to w Bydgoszczy będą głównie kontynuowane inwestycje. Covid wpłynął również na Bydgoszcz w budowie, na początku grudnia zaraziłem się tą chorobą, z tego powodu w grudniu pojawiło się bardzo mało wpisów na stronie.
D – Droga ekspresowa – na drogę ekspresową S5 w województwie czekamy od wielu lat. 2020 rok był intensywny pod względem budowy. W I połowie roku wybrano wykonawców odcinków 1 (Nowe Marzy – Świecie), 2 (Świecie – Bydgoszcz) i 5 (Bydgoszcz – Szubin). Odcinki te były budowane do 2019 roku, później zerwano umowę z nierzetelnym wykonawcą. W minionym roku otwarto jezdnie odcinka nr 6 (Szubin – Żnin). Natomiast stary rok pożegnaliśmy otwarciem ostatniego fragmentu obwodnicy Bydgoszczy. Oba odcinki nie są jeszcze w 100% ukończone. W 100% udało się ukończyć północny fragment obwodnicy Bydgoszczy.
E – e-konferencja – 2020 rok to przyspieszony rozwój wszelkich usług świadczonych przez internet. Wymusiła go pandemia. Również konferencje prasowe przeszły w tryb internetowy. Kiedyś rzadkość, dzisiaj standard. Przykładowo wszystkie konferencje prasowe Urzędu Miasta są transmitowane na Facebooku, kilka dni temu dziennikarze mieli możliwość uczestniczenia w otwarciu obwodnicy Bydgoszczy siedząc przed komputerem, natomiast w czerwcu deweloper APRO Investment transmitował na żywo prezentację swojej nowej inwestycji mieszkaniowej – Podniebne Ogrody.
F – Filharmonia – rozbudowa Filharmonii Pomorskiej planowana jest od kilku lat. W 2019 roku ogłoszono międzynarodowy konkurs architektoniczny z pulą nagród wynoszącą 300 000 złotych. W maju udało się rozstrzygnąć konkurs. Nagrodę główną (150 000 złotych) otrzymała pracownia Kozień Architekci z Krakowa. Szacunkowy koszt rozbudowy to około 200 mln złotych. Inwestorem jest Urząd Marszałkowski, jednak nie wiadomo czy znajdą się pieniądze na realizację.
G – Grunwaldzka – w połowie czerwca zakończyła się rozbudowa ulicy Grunwaldzkiej od węzła zachodniego do granicy miasta. Na całym odcinku zbudowano dwie jezdnie i buspas. Inwestycja pochłonęła około 90 mln złotych. Prace rozpoczęto w grudniu 2017 roku.
H – Helikopter – 25 listopada została otwarta nowa baza Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Tzw. latająca karetka od tego dnia stacjonuje przy węźle Bydgoszcz Północ (droga ekspresowa S5) w Żołędowie. Wcześniej LPR działał na bydgoskim lotnisku.
I – Industria – wiosną 2020 roku rozpoczęła się budowa pierwszego budynku wielorodzinnego w rejonie ulicy Pomorskiej, Świeckiej i Rycerskiej. Jednocześnie zburzono halę dawnego dworca towarowego. Tereny poprzemysłowe na granicy Bocianowa i Śródmieścia zagospodarowuje Grupa Moderator. Kilka tygodni temu zakończyło się wznoszenie konstrukcji pierwszego budynku. Łącznie w tym miejscu powstanie około 1500 mieszkań.
J – Jubileusz – 2020 rok był rokiem kilku rocznic. 20 stycznia Bydgoszcz świętowała 100-lecie powrotu Bydgoszczy do Polski. Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny miał świętować 15-lecie założenia. Niestety epidemia uniemożliwiła organizację większości wydarzeń. BPPT zdążył jedynie zorganizować konferencję podsumowującą 15 lat działalności. Natomiast pod koniec października minęło 10 lat od kiedy robię zdjęcia budowom na terenie Bydgoszczy. W tym czasie zrobiłem minimum 43 500 zdjęć miasta.
K – Kuchnia – w minionym roku, poza standardowymi fotorelacjami z budowy, pojawiły się dwa wpisy z serii “Budowa od kuchni”. We wpisach staram się przybliżyć proces budowy budynków. W pierwszym z ubiegłorocznych wpisów pokazałem jak montuje się żuraw budowlany, w drugim pokazałem jak buduje się stropy w budynkach wielorodzinnych. Kolejne wpisy z serii pojawią się w 2021 roku.
L – Lotto Bydgostia – latem zakończyła się przebudowa i rozbudowa przystani wioślarskiej Lotto Bydgostia. Bydgostia jest najbardziej utytułowanym klubem wioślarskim w Polsce. Jego podopieczni nieprzerwanie od 27 lat, z ogromną przewagą, zdobywają Drużynowe Mistrzostwo Polski w tej dyscyplinie. Stary budynek został gruntownie przebudowany, obok powstał nowy. Obiekty zostały połączone stalowym łącznikiem.
M – Makrum – w 2020 roku fabryka Makrum na osiedlu Leśnym ostatecznie przestała istnieć. Wiosną zakończyły się prace rozbiórkowe przy ostatniej hali. Jednocześnie trwa zabudowa terenów pofabrycznych kolejnymi budynkami wielorodzinnymi wchodzącymi w skład największej inwestycji deweloperskiej w Bydgoszczy – Platanowego Parku. W 2020 roku zakończyła się budowa dwóch budynków z prawie 200 mieszkaniami, rozpoczęła się też budowa kolejnych trzech budynków. W tym jednego z najwyższych budynków mieszkalnych w mieście.
N – Nowy Port – w ubiegłorocznym podsumowaniu Nowy Port uznałem za inwestycyjny hit roku. Niemal cały miniony rok trwały przygotowania do budowy, kilka dni przed Bożym Narodzeniem inwestor otrzymał prawomocne pozwolenie na budowę i od razu przestąpił do budowy. Pierwsze prace rozpoczęto przy skrzyżowaniu ulicy Obrońców Bydgoszczy i Marcinkowskiego.
O – Osiedlowy basen – w grudniu rozstrzygnięto przetarg na budowę basenu osiedlowego na Miedzyniu. Obiekt przy Pijarów będzie trzecim z czterech basenów zaplanowanych przez Miasto Bydgoszcz. Budowa drugiego właściwie dobiegła końca, budynek powstał w Fordonie.
P – Polonia – w I połowie roku zakończyła się budowa trybuny B na stadionie Polonii Bydgoszcz. Inwestycja była pierwszym etapem przebudowy stadionu przy ulicy Sportowej. Trwają już przygotowania do budowy trybuny na pierwszym łuku.
R – Rower – 2020 rok to lekkie ożywienie w rozbudowie infrastruktury rowerowej. W minionym roku udało się wybudować dwie drogi dla rowerów – wzdłuż ulicy Kruszwickiej i wokół placu Poznańskiego, a także od ronda Grunwaldzkiego do mostów Solidarności. W mieście zaczęło przybywać kontrapasów rowerowych (umożliwiono rowerzystom jazdę “pod prąd” na ulicach jednokierunkowych). Miniony rok był też rokiem klapy Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego. Już wcześniej spadała popularność miejskiego roweru (zapewne przez awaryjność), pandemia dodatkowo pogrążyła system. Przez kilka tygodni był rządowy zakaz wypożyczania rowerów, część osób w późniejszym terminie prawdopodobnie bała się wirusów na niedezynfekowanych rączkach rowerów. Jesienią pojawiły się plotki o całkowitej likwidacji systemu, ostatecznie Urząd Miasta ogłosił przetarg na jego obsługę w 2021 roku.
S – Stary Fordon – w 2020 roku rewitalizacja Starego Fordonu nabrała tempa. Kilka tygodni temu rozpoczęto budowę nabrzeża Wisły w rejonie ulicy Frycza-Modrzewskiego, natomiast przy ulicy Bydgoskiej, Sikorskiego i Kapeluszników trwają remonty kamienic. Miasto przygotowuje się też do przebudowy ulic Filomatów, Zakładowej, Promenada, a także Kapeluszników oraz budowy terenów rekreacyjnych przy Wiśle.
T – Tramwaj – 6 grudnia tramwaje rozpoczęły regularne kursy po nowym torowisku w ciągu ulicy Kujawskiej. Inwestycja ciągle trwa. Jednak prace są na tyle zaawansowane, że można było wypuścić tramwaje na trasę.
U – Urząd Miasta – w 2020 roku rozpoczęła się budowa parkingu wielopoziomowego przy Urzędzie Miasta przy ulicy Grudziądzkiej. Budowa parkingu ma się zakończyć w tym roku.
W – Wiadukty Warszawskie – kilka tygodni temu Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zdecydował się w trybie pilnym zwężyć wiadukty warszawskie. Obiekty zbudowano kilkadziesiąt lat temu w ciągu ulicy Fordońskiej. Podczas przeglądu technicznego odkryto znaczną degradację obu konstrukcji. Prawdopodobnie konieczne będzie wyburzenie i wybudowanie nowych. Koszt inwestycji szacowany jest na 200 mln złotych. Wiadukty zostaną tymczasowo podparte stalową konstrukcją.
Z – Zdrowie – zdrowie w 2020 roku było najważniejszym tematem w mediach, wszystko przez Covid-19. O inwestycjach szpitalnych pisało się mało, mimo że te są przygotowywane. Wiosną rozpisano przetarg na opracowanie projektu rozbudowy i modernizacji kompleksu Centrum Onkologii. Jesienią rozstrzygnięto przetarg na rozbudowę Szpitala im. J.Biziela, rozbudowę Szpitala Pulmonologicznego na Błoniu, a także na opracowanie dokumentacji modernizacji i rozbudowy Szpitala Pulmonologicznego w Opławcu.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
Drobny błąd – “W 2020 roku zakończyła się budowa dwóch budynków z prawie 300 mieszkaniami” – 200 mieszkań. Dzięki za podsumowanie.
Tak, miało być prawie 200 🙂
Dobra robota. Mam na myśli oczywiście całość Twoich cyklicznych fotorelacji 🙂