[S5] Świecie – Bydgoszcz #4

[S5] Świecie – Bydgoszcz #4

Trwają intensywne prace przy budowie drogi ekspresowej S5, która połączy Bydgoszcz i Świecie. Niemal codziennie pojawiają się nowe warstwy asfaltu w różnych miejscach.

Droga ekspresowa S5 na odcinku Bydgoszcz – Świecie budowana jest od kilku lat. Prace przerwano na początku 2019 roku po tym jak została rozwiązana umowa z ówczesnym generalnym wykonawcą – firmą Impresa Pizarotti. Droga była wtedy wykonana w 29,87%. Około rok trwała procedura wyboru nowego wykonawcy, którym zostało konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Budowę udało się wznowić w maju tego roku.

S5

Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to część trasy łączącej autostradę A1 w Nowych Marzach z Wrocławiem. Poza naszym województwem trasa jest już skończona. Natomiast u nas prace potrwają jeszcze do 2022 roku.

Cały kujawsko-pomorski odcinek ma około 130 kilometrów. Podzielono go na siedem mniejszych. Dwa z nich są już zakończone. Są to odcinek nr 3 (północna obwodnica Bydgoszczy), a także odcinek nr 7 (Żnin – granica województwa). Kolejne pięć jest w budowie. Najbardziej zaawansowane są odcinki 4 (zachodnia obwodnica Bydgoszczy) oraz 6 (Żnin – Szubin). Ten pierwszy ma być przejezdny jeszcze w tym roku, a drugi w większości jest już przejezdny, brakuje tylko ukończenia prac na węźle Szubin Północ. Natomiast najmniej zaawansowane są odcinki 1 (Nowe Marzy – Świecie), 2 (pokazywana dzisiaj budowa Świecie – Bydgoszcz), a także 5 (Bydgoszcz – Szubin). Powodem tej sytuacji jest zerwanie umowy z firmą Impresa Pizzarotti w połowie 2019 roku.

Odcinek drogi ekspresowej S5, który połączy Świecie i Bydgoszcz ma 22,4 kilometra. Ciągnie się od węzła Świecie Południe w miejscowości Dworzysko do węzła Bydgoszcz Północ w Borównie/Aleksandrowie. Powstaną na nim trzy pełne węzły (Gruczno, Pruszcz w Zbrachlinie i Trzeciewiec), a także jeden częściowo (Bydgoszcz Północ w Borównie, większa jego część powstała w ramach budowy północnej obwodnicy Bydgoszczy). Generalny wykonawca musi dodatkowo wybudować też Miejsce Obsługi Pasażerów w Grucznie oraz Obwód Utrzymania Ruchu na węźle Pruszcz.

Droga będzie miała klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 100 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 12 metrów, dzięki temu będzie można w przyszłości rozbudować drogę do przekroju 2×3. Jednie drogi ekspresowej wykonawca ułoży z asfaltu.

W ubiegłym tygodniu generalny wykonawca opublikował film z budowy tego odcinka. Zmontowany został z nagrań przygotowanych przez Bydgoszcz w budowie:

Dworzysko – MOP Gruczno

Prace na odcinku granica kontraktu (Dworzysko) i MOP Gruczno trwają w kilku miejscach. Na samej granicy wykonawca prowadzi prace ziemne, a także układa podbudowę pod jezdnię zbiorczą. Prace ziemne prowadzi również na węźle Gruczno, gdzie trzeba przewieźć bardzo dużo ziemi.

Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.

MOP Gruczno – Niewieścin

Znacznie więcej dzieje się pomiędzy Miejscem Obsługi Pasażerów Gruczno, a Niewieścinem. Na samym MOP-ie prowadzone są prace ziemne, podobnie jak na przyszłym węźle Pruszcz w miejscowości Zbrachlin. W tym ostatnim miejscu widać już zarysy dwóch łącznic, a także rondo łączące drogę wojewódzką 248 oraz drogi zbiorcze. W momencie robienia zdjęć (piątek 20 listopada) Kobylarnia układała asfalt na kilkusetmetrowym odcinku pomiędzy Zbrachlinem, a Niewieścinem.

Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.

Niewieścin – Kusowo

Pomiędzy Niewieścinem, a Kusowem w dniu robienia zdjęć działo się najmniej. Prace prowadzone były głównie na przyszłym węźle Trzeciewiec w miejscowości Włóki. Tam trwało przygotowywanie nasypu do wiaduktu nad przyszłą drogą ekspresową.

Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.

Kusowo – Bydgoszcz Północ

Za to dużo działo się na ostatnim pokazywanym dzisiaj fragmencie tego odcinka. Kilkanaście dni temu na kilkuset metrach obu jezdni położono asfalt, prace trwały kiedy nagrywałem materiał do filmu pokazanego wyżej. Obecnie przy jezdniach profilowane są rowy. W dniu robienia zdjęć położono również asfalt na węźle Bydgoszcz Północ (łącznica jezdni S5 w kierunku Bydgoszczy z drogą wojewódzką 244 w kierunku Strzelec Dolnych). Prace prowadzone były na wiadukcie nad S5 na tym węźle, a także kończono montaż stalowej konstrukcji nad jedną z jezdni. Konstrukcje następnie będą zasypane ziemią w celu utworzenia tam przejścia dla zwierząt.

Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.

Do sprzedaży, podobnie jak w ubiegłym roku, trafił kalendarz na 2021 rok. Dla osób, które rok temu kupiły kalendarz przygotowałem specjalną promocję

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
SaintBase
SaintBase
1 miesiąc temu

Dzień dobry,
czy planuje Pan jeszcze jakieś w tym roku fotorelacje z budowy s5?
Pozdrawiam!

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x