[Kujawska] 3 tygodnie do częściowego otwarcia

[Kujawska] 3 tygodnie do częściowego otwarcia

6 grudnia ulicą Kujawską pojadą pierwsze liniowe tramwaje. Budowa torowiska już się zakończyła, drogi przebudowywane będą jeszcze kilka miesięcy.

Budowa trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Kujawskiej to jedna z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w mieście w ostatnich latach. Zaledwie 600 metrowy odcinek połączy rondo Bernardyńskie i Kujawskie, dzięki tej inwestycji możliwe jest wprowadzenie sporych zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Ze względu na różnicę wysokości konieczne było obniżenie ronda Kujawskiego i podniesienie ronda Bernardyńskiego. Dzięki temu tramwaje będą łatwiej pokonywały wzniesienie. Zmiana wysokości obu rond wymusiła spore zmiany w ich okolicy. Na dole trzeba było wyburzyć kilka kamienic, natomiast na górze konieczna była rozbiórka pętli tramwajowej przy ulicy Karpackiej. To ostatnie wiązało się również z przebudową węzła Szarych Szeregów i pętli Wyżyny (inwestycję zakończono w ubiegłym roku) – tramwaje jadące Kujawską będą miały gdzie zawracać przed węzłem, a także będą mogły skręcać na pętlę Glinki.

Krótka odnoga torowiska powstanie również w kierunku Szwederowa. Wszystko po to, aby w czasie budowy trasy tramwajowej na tym osiedlu nie było potrzeby zamykania ronda Kujawskiego. Wraz z torowiskiem powstaje druga jezdnia ulicy Kujawskiej, a także chodniki, drogi dla rowerów, parkingi i schody prowadzące do parku na Wzgórzu Wolności. W ramach inwestycji wykonawca przebudowuje fragment ulicy Solskiego (do Kauflandu), Wojska Polskiego (do Trasy Uniwersyteckiej), Wały Jagiellońskie (do Długiej) i krótki fragment Długiej.

Budowę trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej realizuje konsorcjum Gotowski, Tor-Krak oraz PBDI. Jej koszt to 167 mln złotych.

Wczoraj (17 listopada) opublikowano ostateczny wygląd sieci komunikacji miejskiej po zbudowaniu ulicy Kujawskiej i mostu tramwajowego w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego. Układ linii tramwajowych i autobusowych był konsultowany z mieszkańcami, jednak konsultacje niewiele zmieniły w stosunku do pierwotnej propozycji. Na ulicy Kujawskiej pojawią się trzy linie – 2 (Kapuściska – Las Gdański), 9 (Glinki – dworzec kolejowy), 11 (Wyżyny – Bielawy). Właściwie jedyną zmianą była zmiana numeracji – linie 2 i 11 wymieniły się trasami. Nie uwzględniono chociażby postulatów o zwiększenie częstotliwości przejazdów na poszczególnych liniach.

Zanim jednak na ulicy Kujawskiej zobaczymy pierwszy tramwaj liniowy musi zostać skończony mural. Ten powstaje wewnątrz wykopu. Mural będzie widoczny właściwie tylko dla pasażerów tramwajów, dlatego Urząd Miasta zdecydował się na dynamiczną koncepcję. Do konkursu przystąpiło 20 projektantów. Tylko jeden projekt spełnił wymagania i to on został wybrany. Teraz zwycięzcy mają czas do końca listopada na jego wykonanie. Na ten cel otrzymali 80 000 złotych. Postępy prac widać na zdjęciach z drona i z ziemi w galerii poniżej.

Budowa

Budowa trasy tramwajowej łączącej rondo Bernardyńskie z Kujawskim rozpoczęła się zimą ubiegłego roku. Początkowo konieczne było przeprowadzenie niezbędnych wyburzeń – zniknęły między innymi opuszczone kamienice przy ulicy Kujawskiej, a także przy Toruńskiej. W miejscu wyburzeń przy ulicy Kujawskiej zaplanowano parking. Natomiast wyburzenia przy Toruńskiej konieczne było z powodu znacznego poszerzenia Kujawskiej. Już w trakcie budowy wyburzono też kamienicę przy rondzie Bernardyńskim.

Prace przy budowie torów tramwajowych już się zakończyły. We wrześniu wieszano przewody trakcyjne, a w połowie października wykonano pierwsze, próbne przejazdy. Znacznie mniej zaawansowane są prace drogowe. Ciągle trwa przebudowa ronda Kujawskiego. Obecnie samochody jeżdżą już po rondzie ale w ograniczonym zakresie. Spowodowane jest to przebudową ulicy Solskiego, Kujawskiej w kierunku Inowrocławia, a także Kujawskiej na jezdni od ronda Bernardyńskiego do Kujawskiego.

Przebudowa trwa również na dole, w okolicy ronda Bernardyńskiego. Ku końcowi zbliżają się tam prace archeologiczne na Zbożowym Rynku. W ostatnim czasie odsłonięto XVI-wieczny trakt (zdjęcia 12-18 w galerii poniżej), który prowadził do Bramy Kujawskiej (obecne skrzyżowanie Długiej i Podwale). Dawny trakt zbudowany był z dużych kamieni ułożonych pomiędzy drewnianymi balami. Po zakończeniu prac archeologicznych będzie możliwe dokończenie budowy jezdni w kierunku Wałów Jagiellońskich. Tuż obok traktu, kilka tygodni wcześniej, odkryto niewielki cmentarz. Odnaleziono tam szczątki dzieci i osób dorosłych. Szczątki pochodziły z prawdopodobnie X-XII wieku.

Odkryty trakt i niewielki cmentarz to nie jedyne znalezisko w tej okolicy. Na początku budowy, na ulicy Bernardyńskiej trafiono na pozostałości po dawnym kościele św. Idziego, który powstał prawdopodobnie w połowie XIII wieku, a został rozebrany w 1879 roku. Natomiast pod kamienicą stojącą na rogu Bernardyńskiej i Zbożowy Rynek archeolodzy trafili na pozostałości cmentarza z XVI i XVII wieku.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

guest
11 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Paweł
Paweł
8 dni temu

Jak zawsze świetna relacja 🙂
Zastanawia mnie jak będzie rozwiązane połączenie północnej jezdni ul. Toruńskiej (czyli tego krótkiego fragmentu przy rondzie) z torami na Toruńskiej. Na zdjęciach widać, że tory i jezdnia będą się przecinać na Toruńskiej, a to z tego względu, że dalej ta ulica ma tylko jedną jezdnię. Tam będą kolejne światła, czy tylko znaki?

Kojot
Kojot
8 dni temu

Szczerze, jak dla mnie mural mega brzydki i podejrzane wydaje mi się, że tylko jeden artysta spełnił wymogi malowidła na betonie za 80k :p

Paweł
Paweł
8 dni temu
Reply to  Kojot

Najlepszy efekt ma być w tracie jazdy tramwajem. Tzn. autorzy projektu tak mówili 🙂 Niebawem będzie okazja się przekonać.

Dominik
Dominik
8 dni temu

Zwężenie ulicy Wojska Polskiego w kierunku ronda Kujawskiego na wysokości kościoła to jakieś nieporozumienie. Zatoczka dla komunikacji, zwężenie praktycznie do 1 pasa, a 5 metrów dalej 4 pasy ze skrętem do lidla, arkad i pobliskich bloków. Nie znam sie, ale komu ma służyć takie rozwiązanie kompletnie nie rozumiem 🙂

Łukasz
Łukasz
8 dni temu
Reply to  Dominik

Też nie rozumiem po co zrobili zwężenie do dwóch pasów i zostawili tak szeroki chodnik z DDR, spokojnie zmieściłyby się trzy pasy

Kojot
Kojot
8 dni temu

Ciekawią mnie 2 kwestie:

  1. Czy będzie normalny ruch tramwaju od bernardyńskiego do toruńskiego? Bo chyba jakieś problemy były w okolicy babiej wsi z torowiskiem?
  2. Czy przebudują też całkowicie plac kościeleckich? Bardzo zajeżdża jeszcze minioną epoką 😉
Marcin
Marcin
8 dni temu

Temat tramwaju na Babią Wieś trzeba męczyć miasto, bo za rok zapomną, tak jak zapomnieli o kladce dla pieszych przy trasie uniwersyteckiej obiecanej przez Pana Bruskiego i kilku innych. Prawda jest taka, że jak skarpy nie naprawi miasto, tramwaju tam nie będzie. Ile moze kosztować umocnienie tej skarpy? 0,5-1,5mln to chyba max? Podparcie wiaduktu na Wojska Polskiego.kosztowalo 465tys zł, a w przyszlym roku ma być burzony. A nie ma na umocnienie skarpy? Milego dnia. Pozdrawiam

Paweł
Paweł
8 dni temu
Reply to  Marcin

Prawdopodobnie Miasto wciąż liczy na to, że koszty pokryje zamieszany w sprawę deweloper. Jednak szanse na to są raczej minimalne. Dlatego zgadzam się, że Miasto samo powinno o to zadbać dla dobra mieszkańców.

11
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x