Wiadukty do pilnego remontu

Wiadukty do pilnego remontu

Kilkanaście dni temu zwężono wiadukty warszawskiego z powodu złego stanu technicznego. To tylko dwa z siedmiu obiektów, które trzeba pilnie przebudować.

Kilkanaście dni temu konieczne było wprowadzenie ograniczeń w ruchu na wiaduktach warszawskich – najważniejszej drodze dojazdowej do Fordonu. W godzinach szczytu w okolicy tworzą się korki i stan ten może potrwać od kilku miesięcy do kilkunastu/kilkudziesięciu. Wszystko zależy od tego czy obiekty będzie trzeba wyburzyć. To jednak nie jedyne wiadukty w Bydgoszczy, które potrzebują pilnej przebudowy. A raczej budowy od nowa.

Wiadukty warszawskie

Wiadukty warszawskie to dwa obiekty stojące nad linią kolejową prowadzącą do Torunia i Warszawy. Wiadukty powstały w 1973 roku. W tym samym roku do Bydgoszczy został włączony Fordon. Tym samym przez kolejne 47 lat konstrukcje stały się główną drogą dojazdową do przyszłych ogromnych terenów mieszkalnych, a także dalej do Torunia (przebiega tutaj droga krajowa nr 80).

Wiadukty mają 430 i 436 metrów długości. Każdy z nich ma 23 przęsła. Pod nimi przebiega linia kolejowa oraz ulica Pod Wiaduktem. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zostały wybudowane w oparciu o prefabrykowane belki strunobetonowe typu korytkowego. Od lat odchodzi się od tego typu konstrukcji, ponieważ okazały się być jednym z najbardziej nietrwałych i awaryjnych systemów budownictwa mostowego.

Generalny remont wiaduktów odbył się w 2008 roku. Remont przywrócił funkcjonalność zniszczonych konstrukcji. Jednak wymieniono wtedy tylko niezbędne elementy. Te pozostawione z czasem również uległy degradacji. Odkryto to podczas systematycznych przeglądów. Wiadukty z zewnątrz są w dobrym stanie, degradacji uległy elementy odkryte przy odkuciu betonu podczas ostatniego przeglądu technicznego.

Dzisiaj ruch po każdym wiadukcie odbywa się po jednym z dwóch pasów. Taki stan ma trwać przez kilka kolejnych miesięcy. W tym czasie zostanie wykonana ekspertyza, która pozwoli na lepszą analizę stanu technicznego oraz ocenę opłacalności remontu. Nie jest wykluczone, że wiadukt zostanie tymczasowo podparty stalową konstrukcją tak jak wiadukt w ciągu ulicy Wojska Polskiego (informacja poniżej).

Wiadukt w ciągu DK 5

Wiadukty drogowe w ciągu ulicy Armii Krajowej zbudowano w 1984 roku. Konstrukcje powstały w trakcie budowy trasy w kierunku Gdańska, która miała odciążyć ulicę Gdańską. Po 35 latach intensywnego użytkowania wiadukt wschodni potrzebował pilnego remontu, a właściwie budowy od nowa.

Przebudowano go w latach 2019-2020. Przy okazji inwestycji zdecydowano o zmianie konstrukcji. Wiadukt z kilkoma podporami został zastąpiony konstrukcją podwieszaną do stalowych łuków. Przy okazji powstał chodnik i droga dla rowerów.

Podobny los czeka drugi z wiaduktów. Nowe konstrukcje powinny wytrzymać dłużej niż stare. Za kilka miesięcy z tego miejsca zniknie większość ruchu tranzytowego. Pojazdy pojadą obwodnicą miasta w ciągu drogi ekspresowej S5. Gotowy jest już odcinek pomiędzy Borównem, a Tryszczynem. Do końca zbliża się budowa odcinka pomiędzy Tryszczynem, a Białymi Błotami.

Wiadukt nad Jana Pawła II

Wiadukty w ciągu ulicy Wojska Polskiego powstały w latach 70-tych. Powstały wtedy trzy obiekty, północny drogowy, tramwajowy i południowy drogowy. Przeprawy łączą Wyżyny ze Wzgórzem Wolności. Pod nimi przebiega aleja Jana Pawła II.

Tramwajowy przeszedł remont w 2004 roku. Stan techniczny wiaduktów drogowych nie był najlepszy, dlatego konieczne było wyburzenie obiektu północnego (jezdnia prowadząca na Wyżyny). Inwestycję przeprowadzono w latach 2016-2017. W czasie przebudowy stwierdzono, że stary obiekt był wykonany inaczej niż w projekcie – przekrój zbrojenia podpór był znacznie mniejszy niż w dokumentacji. W związku z tym konieczne było wyburzenie również podpór. Porównanie przed i po inwestycji możesz zobaczyć w tym wpisie.

Obiekt południowy miał zostać również wyburzony i zbudowany od nowa. Jeszcze w połowie 2017 roku planowano przeprowadzić inwestycję w latach 2018-2019. Prace są jednak odkładane w czasie, żeby nie kumulować inwestycji w jednym miejscu i tym samym nie zakorkować całego górnego tarasu miasta. Najpierw w pobliżu budowano Trasę Uniwersytecką, później przebudowywano Wojska Polskiego w rejonie Magnuszewskiej i Szarych Szeregów, a obecnie budowana jest trasa tramwajowa pomiędzy rondem Kujawskim, a Bernardyńskim.

W tym czasie wiadukt ulega coraz większej degradacji. Najpierw zwężono wjazdy na obiekt i wprowadzono ograniczenia w tonażu pojazdów wjeżdżających na niego. Konieczne było również podparcie przeprawy. Właśnie trwa montaż stalowej konstrukcji, która w tym pomoże. Poniższe zdjęcia przedstawiają elementy leżące obok, ale wczoraj (tj. 28 października)elementy  stały już pod wiaduktem.

Awaryjne podparcie wiaduktu nie oznacza, że ZDMiKP zrezygnował z przebudowy. W okresie zimowym ma zostać przygotowana dokumentacja i wszystkie pozwolenia. Prace mają się zacząć na wiosnę, kiedy trasa tramwajowa na ulicy Kujawskiej powinna już być gotowa.

Wiadukty na terenie dawnego Zachemu

Przez tereny dawnego Zachemu przebiega wiele torów kolejowych, w tym tzw. magistrala węglowa – linia kolejowa prowadząca ze Śląska do portu w Gdyni. Jeden z wiaduktów znajduje się właśnie na magistralą, dwa kolejne stoją tuż obok, nad bocznicami.

Obiekty zostały przejęte przez miasto po upadku Zachemu. Niestety ich stan techniczny jest zły. Jeden z wiaduktów musiał zostać zwężony. Plany ZDMiKP zakładają wyburzenie starych konstrukcji i wybudowanie nowych. Obecnie urzędnicy przygotowują dokumenty do przetargu na projekt przebudowy wraz z budową 3 obiektów. Prace projektowe mają potrwać około dwa lata.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x