11 paź [To warto wiedzieć] 37/2020
Trzydzieste siódme w tym roku inwestycyjne podsumowanie ostatnich dni. Przeczytacie w nim o bardzo złym stanie wiaduktów do Fordonu, koniec przebudowy Magnuszewskiej, budowy posterunku policji i wiele więcej.
1. Ograniczenia na Fordońskiej – w piątek Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej wprowadził ograniczenia w ruchu na wiaduktach warszawskich w ciągu ulicy Fordońskiej. Przez kolejne miesiące kierowcy jadący z i do Fordonu będą mieli do dyspozycji zaledwie po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Powodem nagłych zmian jest bardzo zły stan wiaduktów. Zlecono niezwłoczne ekspertyzy, które dadzą odpowiedź jaki los czeka te 47 letnie obiekty. Wiadukty ostatni generalny remont przeszły kilkanaście lat temu.
2. Magnuszewska gotowa – zakończył się remont ulicy Magnuszewskiej na Wyżynach. W 2 miesiące wymieniono konstrukcję jezdni, a także ułożono kamienną kostkę na przystankach. Inwestycja kosztowała niecałe 2,3 mln złotych.
3. Wizualizacja torowiska na Perłowej – trwa przetarg na budowę mostu drogowego i tramwajowego w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego. Wraz z mostami Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zamierza wyremontować torowisko wzdłuż ulicy Perłowej. Inwestycja obejmie około 600 metrowy odcinek torowiska pomiędzy ulicą Toruńską, a Szarych Szeregów. Kilka dni temu ZDMiKP opublikował wizualizację inwestycji w formie wideo.
4. Gotowy posterunek policji na Osowej Górze – kilka dni temu uroczyście otwarto posterunek policji na Osowej Górze. Budynek powstał od podstaw w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy (budowa trwała od jesieni ubiegłego roku do lipca br.). Budynek ma dwie kondygnacje nadziemne. Koszt budowy wyniósł nieco ponad 3 mln złotych.
5. Modernizacja stadionu Gwiazdy – rozpoczęła się modernizacja bieżni lekkoatletycznej na stadionie Gwiazdy przy ulicy Nakielskiej. Inwestycja zakłada wymianę żużlowej nawierzchni na syntetyczną. Wokół mają zostać odnowione również chodniki. Prace mają się zakończyć do końca tego roku. Inwestycja warta jest ponad 3,3 mln złotych.
6. Koniec przetargu na budowę drogi dla rowerów – zakończyło się przyjmowanie ofert na budowę drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Jeździeckiej. Inwestycja powstanie na granicy Bydgoszczy i gminy Osielsko. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zamierzał przeznaczyć na inwestycję 3,56 mln złotych. Najtańszą ofertę złożyła firma Kompleks-Bud (4,7 mln złotych).
7. Przebudowa ulicy Focha – trwa budowa infrastruktury rowerowej wzdłuż ulicy Focha od ronda Grunwaldzkiego do mostów Solidarności. W związku z inwestycją przebudowywana jest również południowa jezdnia Focha. W minionym tygodniu na Bydgoszcz w budowie pojawiła się fotorelacja pokazująca aktualny stan prac. Możesz ją zobaczyć tutaj.
8. Elewacja na Teatrze Kameralnym – trwa przebudowa/odbudowa Teatru Kameralnego przy Rybim Rynku. Budynek powstaje właściwie od podstaw w miejscu wyburzonego i przez lata nieużywanego obiektu. Prace powoli zbliżają się do końca. We wnętrzach trwają prace wykończeniowe, a na zewnątrz wykonawca ociepla ściany. Odsłonięto już pierwsze elementy gotowej elewacji. Kilka dni temu na Bydgoszcz w budowie pojawiła się fotorelacja pokazująca aktualny stan prac. Możesz ją zobaczyć tutaj.
9. Mieszkaniowy plac budowy – w każdy piątek na Bydgoszcz w budowie publikowana jest fotorelacja pokazująca wszystkie inwestycje mieszkaniowe na wybranych osiedlach. Od ostatniego „To warto wiedzieć” na Bydgoszcz w budowie opublikowałem dwie fotorelacje. Nieco ponad tydzień temu z Babiej Wsi i Górzyskowa. Natomiast w miniony piątek z Czyżkówka i Osowej Góry.
10. Budowa żurawia – w minionym tygodniu na Bydgoszcz w budowie zaprezentowałem drugi wpis z cyklu „budowa od kuchni„. We wpisach przybliżam wybrane tajniki inwestycji budowlanych. Najnowszy wpis dotyczy budowy żurawia budowlanego. Pokazuję i opisuję jakie czynności trzeba wykonać aby konstrukcja mogła bezpiecznie pomagać w budowie.
Masakra z tymi wiaduktami, będzie paraliż i dramat dojeżdżających z Fordonu, Torunia, Ostromecka itp.. To powinien być teraz temat nr 1 dla władz miasta, gdyż swoją indolencją dorowadzili do sytuacji, kiedy każdego dnia ponad 100 tys. osób korzystających z tych przejazdów będzie stało w długich korkach! Wiadukty były gruntownie remontowane 12 lat temu… W tym czasie można było zrobić bardzo wiele, nie zrobiono nic.
Remont generalny był kilkanaście lat temu. Od tego czasu wiadukty przechodziły regularne przeglądy i to właśnie dzięki nim wiemy, że stan się znacznie pogorszył. Indolencją byłoby doprowadzenie do sytuacji jak w Genui dwa lata temu.
Co władze miały w tym czasie zrobić? Zbudować kolejne wiadukty obok? W jakim celu, skoro te miały wytrzymać znacznie dłużej?
Władze robią to co trzeba, ale 12 lat od ostatniego generalnego remontu to chyba niewiele, prawda? To by wskazywało, że te 12 lat temu prace, lub ich część, wykonano niedbale, a w trakcie odbioru tego nie zauważono.
Innych mostów i wiaduktów w mieście nie trzeba tak często remontować… I tak, wiem – Wiadukty Warszawskie są specyficzne 😉 Ale mimo wszystko, coś za szybko zaczęły niszczeć.
Tak, jakość wykonania to już zupełnie inna sprawa. Pod warunkiem, że zaczęło się sypać coś co robili te 12 lat temu. Ciekaw jestem wyników ekspertyz i wniosków z nich.
Co miały zrobić? Choćby podjąć inwestycje, które dziś stanowiłyby alternatywę drogową dla wiaduktów warszawskich i ponad 100 tys. mieszkańców miasta! W tym czasie można było zrobić bardzo wiele (były środki unijne), zrealizować lub choćby zaplanować zupełnie nowe inwestycje drogowe, przebudować (rozbudować) dotychczasowe trasy np. przez Zamczysko, Inwalidów, ect.. Teraz mamy dramat i brak możliwości.
A czy przez te 12 lat ktoś pomyślał o usprawnieniu połączeń drogowych między centrum A Fordonem? Czy ktoś pomyślał o alternatywnych drogach.
1. Duże natężenie ruchu występuje ponieważ ten fragment jest dk 80.
2. Dwie inne alternatywne drogi które mogły by odciążyć ten wiadukt są mało atrakcyjne ponieważ występują tam przejazdy kolejowe (przemysłowa, inwalidow)
3. dojazdowa ul. Sporna w godzinach szczytu stoi, korek aż po ul Toruńską (po remoncie sporna bez bezkolizyjnego prawoskretu w ulicę przemyslowa)
4. Moda na budowanie wiaduktów dedykowanych tylko 1 środkowy transportu. Wiadukt tramwajowy gdyby był również drogowy w znacznym stopniu odciążyć by w. Warszawski.
5. Czas na rozwiązanie problemów tego węzła drogowego.
Dokładnie w całości popieram, w końcu rozsądna wypowiedź!
Sporo racji panowie, przypomnę tylko, że wiadukty w latach 2007-2008 były remontowane na obciążalność 40ton, miały bez remontu wytrzymać 30 lat, Internet nie zapomina takich deklaracji i założeń…
Jeżeli były regularnie przeglądane, taka akcja błysk z zamknięciem z dnia na dzień, nie powinna się wydarzyć.