24 wrz [S5] Obwodnica Bydgoszczy – zachodnia połowa #5
Obwodnica Bydgoszczy gotowa jest w około 80%. Przyszła droga ekspresowa S5 znacznie odciąży aleje Jana Pawła II, Wyszyńskiego oraz Armii Krajowej w mieście.
Obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5 oczekiwana jest od wielu lat. Część trasy przejezdna jest od kilku miesięcy. Najważniejszy jej fragment jest jeszcze w budowie. Dopiero po dokończeniu pokazywanego dzisiaj odcinka trasy z ulic Bydgoszczy zniknie kilka/kilkanaście tysięcy pojazdów na dobę.
Budowa zachodniego fragmentu obwodnicy na koniec sierpnia była zrealizowana w 79,25%. Patrząc po dotychczasowym tempie prac 80% zaawansowania zostało przekroczone we wrześniu. Początkowo inwestycja miała być gotowa w sierpniu 2019 roku. W międzyczasie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z wykonawcą aneks do umowy. Zgodnie z aneksem termin zakończenia został przesunięty o 236 dni. Drugi termin też już jakiś czas temu upłynął, obecnie nie wiadomo kiedy się zakończy budowa.
S5
Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to część trasy łączącej autostradę A1 w Nowych Marzach z Wrocławiem. Poza naszym województwem trasa jest już skończona. Natomiast u nas prace potrwają jeszcze do 2022 roku.
Cały kujawsko-pomorski odcinek ma około 130 kilometrów. Podzielono go na siedem mniejszych. Dwa z nich są już zakończone. Są to odcinek nr 3 (północna obwodnica Bydgoszczy), a także odcinek nr 7 (Żnin – granica województwa). Kolejne pięć jest w budowie. Najbardziej zaawansowane są odcinki 4 (pokazywana dzisiaj zachodnia obwodnica Bydgoszczy) oraz 6 (Żnin – Szubin). Natomiast najmniej odcinki 1 (Nowe Marzy – Świecie), 2 (Świecie – Bydgoszcz), a także 5 (Bydgoszcz – Szubin). Powodem tej sytuacji jest zerwanie umowy z firmą Impresa Pizzarotti w połowie 2019 roku.
Pokazywany dzisiaj odcinek ma 13,5 kilometra długości. Okrąża Bydgoszcz od zachodu i północnego-zachodu. Realizuje go konsorcjum firm Polaqua i Dragados. Powstają tam dwa węzły: Bydgoszcz Zachód oraz Bydgoszcz Miedzyń. Konsorcjum musi też wybudować Miejsce Obsługi Pasażerów w Szczutkach.
Droga będzie miała klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 100 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 12 metrów, dzięki temu będzie można w przyszłości rozbudować drogę do przekroju 2×3. Jezdnie drogi ekspresowej wykonawca ułoży z betonu, natomiast łącznice i drogi dojazdowe z asfaltu.
Białe Błota – Lisi Ogon
Pierwszym dzisiaj pokazywanym fragmentem obwodnicy są lasy pomiędzy Białymi Błotami (węzeł Bydgoszcz Błonie), a Lisim Ogonem (węzeł Bydgoszcz Miedzyń). Prace tutaj prowadzone są na i w okolicy wiaduktu nad linią kolejową do Szubina, a także na przejściu dla zwierząt. Dodatkowo w okolicy dawnego wjazdu do krematorium wykonywane są prace ziemne.
Poniższa galeria dotyczy prac na opisywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.
Lisi Ogon
Drugim pokazywanym dzisiaj fragmentem odcinka nr 4 drogi ekspresowej S5 jest teren wsi Lisi Ogon (od węzła Bydgoszcz Miedzyń do Kanału Bydgoskiego). Prace w tym rejonie prowadzone są w kilku miejscach. Budowlańcy widoczni są na węźle Bydgoszcz Miedzyń, gdzie można zauważyć już zarys wjazdu i zjazdu z S5 od strony Gdańska. Sporo dzieje się w okolicy ulicy Pocztowej gdzie prowadzone są prace ziemne, a przy dawnym skrzyżowaniu z tą ulicą wykonawca wbija ścianki larsena. Droga ekspresowa w tym miejscu będzie nieco niżej niż okoliczna zabudowa, dodatkowo nie ma tam zbyt dużo wolnej przestrzeni, więc droga zbiorcza będzie bardzo blisko nasypu.
Poniższa galeria dotyczy prac na opisywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.
Pawłówek
Okolice wsi Pawłówek to teren na którym od wielu miesięcy najwięcej się dzieje. Trwa budowa mostu nad Kanałem Bydgoskim, wiaduktu nad torami kolejowymi do Piły, a także budowa węzła Bydgoszcz Zachód.
Na tym ostatnim, w momencie robienia zdjęć, wykonawca układał asfalt na łącznicy Poznań – Nakło/Szczecin. Na moście nad Kanałem Bydgoskim trwało zbrojenie płyty wiaduktu, natomiast na budowie wiaduktu nad torami kolejowymi powstają jego podpory. Wykonawca działa również przy planowanej zmianie organizacji ruchu, która umożliwi dokończenie jezdni (zdjęcie nr 6 w poniższej galerii, obecnie przebieg drogi krajowej nr 10 uniemożliwia jej dokończenie).
Poniższa galeria dotyczy prac na opisywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.
Osówiec – Tryszczyn
Ostatnim dzisiaj pokazywanym fragmentem obwodnicy jest odcinek pomiędzy Osówcem, a Tryszczynem. Obecnie w tym miejscu dzieje się najmniej, jednak sytuacja nie powinna dziwić, bo wcześniej to tutaj było widać największe postępy. Obecnie jezdnie są gotowe, trasa jest grodzona, a prace budowlane koncentrują się na miejscu obsługi pasażerów w miejscowości Szczutki. Na części południowej (kierunek Gdańsk) w ostatnich tygodniach ułożono asfalt. Wkrótce podobne działania wykonane zostaną na części północnej (kierunek Poznań).
Poniższa galeria dotyczy prac na opisywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
Dzień dobry,
(…)”Prace tutaj prowadzone są na i w okolicy wiaduktu nad linią tramwajową do Szubina”(…) – wkradł się drobny błąd, powinno być – “nad linią kolejową do Szubina”.
Pozdrawiam
Poprawione. Może jakby to była linia tramwajowa to byłyby większe szanse na powrót regularnych połączeń? 🙂
Może? 😉
Pamiętam też szalony pomysł, parę lat temu, tramwaju z Bydgoszczy do Torunia.
Ten szalony pomysł powraca co jakiś czas. Ostatnio na wiosnę jak zaczęto opracowywać strategię rozwoju województwa…
Dzień dobry,
według tej mapy: http://ssc.siskom.waw.pl/ odcinek 4 trasy s5, ma być oddany do użytku w listopadzie 2020, ale nie wiem skąd te dane, i czy są wiarygodne.
Pozdrawiam
Znam tą mapę. Nie znalazłem choćby jednej wzmianki w której było coś o listopadzie 2020, więc nie podaję tego. Szczególnie, że termin nie jest realny – patrząc po obecnym tempie budowy wiaduktu nad torami w Pawłówku nie są w stanie dokończyć w niecałe dwa miesiące, a gdzie tu jeszcze odbiory.
chciałbym sie dowiedziec o planowanej wschodniej obwodnicy od lotniska do osielska
To są tak odległe plany, że nawet nie próbowałem się tym zajmować
Panie Krystianie
Jak zawsze pełna profeska. Uwielbiam Pański fotonadzór nad postępem realizacji s5 .
Patrząc na stopień zaawansowania ,głównie robót mostowowiaduktowych mam obawy ze w tym roku obwodnicy to nie będzie ….Teraz z innej beczki :
Niedługo koniec roku
Mam nadzieje ze kalandarze na kolejny rok są już gotowe 🙂
Próbne kalendarze będę zamawiał na przełomie października i listopada. Sprawdzę jak z jakością i pewnie w połowie listopada będę mógł rozpocząć sprzedaż 😉
Z góry przepraszam!!!
Oczywiście Panie Krystianie ! Wina słownika !
Cóż. Ta cała inwestycja jest bardzo źle nadzorowana przez GDDKiA Bydgoszcz. Tragedia. Mnóstwo przesunięć terminów, mnóstwo wydanych pieniędzy w błoto. Dużo wypadków na przebudowywanych drogach, gdyby nie przesunięcia w wykonaniu inwestycji. To były wypadki śmiertelne. Jedna wielka administracyjna klapa
Zastanawiający jest fakt że tak mało jest informacji o rzeczywistym, planowanym terminie oddania odcinka S-5 Białe Błota – Tryszczyn. Poza rozwiązanym problemem z wymianą gruntu w rejonie węzła Zachód nic nie wskazywało na tak duże opóźnienia. Byłem na przełomie lipiec/ sierpień rowerem na budowanym węźle w piątkowe popołudnie i stwierdziłem: ani żywej duszy ,cisza ,spokój.