[S5] Dworzysko – Bydgoszcz – prace wznowione

[S5] Dworzysko – Bydgoszcz – prace wznowione

Rozkręca się budowa drogi ekspresowej S5 pomiędzy Bydgoszczą, a Świeciem. Na ponad 20-kilometrowym odcinku położono pierwsze warstwy asfaltu.

Nieco ponad rok temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę z generalnym wykonawcą odcinka Świecie (Dworzysko) – Bydgoszcz (Aleksandrowo/Borówno). Firma Impresa Pizzarotti nierzetelnie wykonywała powierzony kontrakt, a po okresie zimowym nie wznowiła budowy. W momencie zerwania umowy inwestycja była wykonana w 29,87%.

Wiadomo jednak, że po kilkunastu miesiącach braku prac trzeba pewne rzeczy naprawić, ponownie odhumusować teren (zerwać wierzchnią warstwę) i dokonać niewielkich zmian w projekcie.

S5

Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to część trasy łączącej autostradę A1 w Nowych Marzach z Wrocławiem. Poza naszym województwem trasa jest już skończona. Natomiast u nas prace potrwają jeszcze około 2 lata.

Cały kujawsko-pomorski odcinek ma około 130 kilometrów. Podzielono go na siedem mniejszych. Dwa z nich są już właściwie zakończone. Są to odcinek nr 3 (północna obwodnica Bydgoszczy), a także odcinek nr 7 (Żnin – granica województwa).

Kolejne pięć jest w budowie. Najbardziej zaawansowane są odcinki 4 (zachodnia obwodnica Bydgoszczy) oraz 6 (Żnin – Szubin). Natomiast najmniej odcinki 1 (Nowe Marzy – Świecie), 2 (Świecie – Bydgoszcz), a także 5 (Bydgoszcz – Szubin). Powodem tej sytuacji jest zerwanie umowy z firmą Impresa Pizzarotti w połowie 2019 roku.

Pokazywany dzisiaj odcinek ma 22,4 kilometra. Ciągnie się od węzła Świecie Południe w miejscowości Dworzysko do węzła Bydgoszcz Północ w Borównie/Aleksandrowie. Powstaną na nim trzy pełne węzły (Gruczno, Pruszcz w Zbrachlinie i Trzeciewiec), a także jeden częściowo (Bydgoszcz Północ w Borównie, większa jego część powstała w ramach budowy północnej obwodnicy Bydgoszczy). Generalny wykonawca musi dodatkowo wybudować też Miejsce Obsługi Pasażerów w Grucznie oraz Obwód Utrzymania Ruchu na węźle Pruszcz.

Droga będzie miała klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 100 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 12 metrów, dzięki temu będzie można w przyszłości rozbudować drogę do przekroju 2×3. Jednie drogi ekspresowej wykonawca ułoży z asfaltu.

Dworzysko – MOP Gruczno

Prace pomiędzy miejscowością Dworzysko, a Miejscem Obsługi Pasażerów w Grucznie w zasadzie jeszcze się nie rozpoczęły. Wykonawca zwozi sprzęt na budowę. Pierwsze maszyny zaobserwowałem w miejscu w którym znajdzie się MOP, tuż obok ocenie istniejącej stacji benzynowej Orlen.

Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.

MOP Gruczno – Zbrachlin

Pomiędzy Miejscem Obsługi Pasażerów w Grucznie, a miejscowością Niewieścin sprzęt pojawił się w kilku miejscach. Już w sobotę w miejscowości Luszkowo stały maszyny do układania warstw podbudowy przyszłej drogi ekspresowej. Natomiast w poniedziałek pomiędzy Grucznem, a Luszkowem pojawiły się maszyny do układania asfaltu w miejscu w którym w ubiegłym tygodniu spryskano podbudowę emulsją asfaltową.

Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.

Niewieścin – Bydgoszcz Północ

Ostatnim pokazywanym dzisiaj fragmentem jest odcinek od miejscowości Niewieścin do węzła Bydgoszcz Północ w Borównie. Tutaj również zwieziono pierwszy sprzęt. Maszyny stoją w miejscowości Zawada gdzie powstanie przejście dla zwierząt. Najwięcej dzieje się jednak w miejscu przyszłego węzła Koronowo w miejscowości Trzeciewiec (skrzyżowanie drogi krajowej nr 5, drogi krajowej nr 56, a także drogi wojewódzkiej 256). W poniedziałek późnym wieczorem trwał montaż wagi dla pojazdów ciężarowych, obok stały również zaparkowane koparki i inne potrzebne do budowy maszyny.

Dodatkowo na obwodnicy Borówna w ubiegłym tygodniu ułożono podbudowę i warstwę wiążącą jezdni.

Generalny wykonawca – konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia zamontował też tablice informujące o tym kto jest wykonawcą. W poniedziałek stały takie dwie – przy węźle Bydgoszcz Północ, a także przy węźle Koronowo. Docelowo ma ich być pięć.

Poniższa galeria dotyczy prac na pokazywanym fragmencie trasy. Mapa w niej zamieszczona pokazuje gdzie znajduje się ten fragment. Mapa pochodzi ze strony kontraktu.

Poniżej zamieszczono poprzednie fotorelacje z budowy odcinka Dworzysko – Bydgoszcz:

Objazd po jednym z najwolniej budowanych odcinków drogi ekspresowej S5. Trasa z Bydgoszczy do Świecia została wykonana w zaledwie 26%
Na przełomie sierpnia i września spodziewane jest wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę siódmego z dziewięciu odcinków drogi ekspresowej S5 w naszym województwie. Tymczasem na północ od Bydgoszczy rozkręcają się prace budowlane, podobnie na obwodnicy miasta pomiędzy Maksymilianowem, a Tryszczynem. Dzisiaj możecie zobaczyć jak idą
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x