26 cze [S5] Północna obwodnica Bydgoszcz – malowanie wiaduktu
Obwodnica Bydgoszczy na północnym odcinku przejezdna jest od sylwestra. Budowa jednak się nie zakończyła, trwa malowanie wiaduktu nad liniami kolejowymi.
31 grudnia w godzinach wieczornych udostępniono do ruchu drogę ekspresową S5 na odcinku Borówno – Tryszczyn. Docelowo ma to być fragment obwodnicy Bydgoszczy. Dzisiaj droga niewiele pomaga kierowcom i mieszkańcom Bydgoszczy, jej użyteczność będzie widoczna dopiero po oddaniu do ruchu jej północno-zachodniego fragmentu (Tryszczyn – Pawłówek).
W momencie oddania do ruchu trasa była gotowa w 89,73%. Kolejne miesiące wykonawca – konsorcjum firm Intercor i Trakcja PRKiI poświęcili na prace wykończeniowe. Należało do nich chociażby zamontowanie ogrodzenia. Nie wiadomo jakie zaawansowanie prac jest obecnie. Nadzór przestał aktualizować dane 29 lutego. Wtedy droga była gotowa w 94,83%.
Około 2 tygodnie temu wykonawca przystąpił do malowania konstrukcji wiaduktu w okolicy Maksymilianowa. Obiekt zmienia kolor na RAL 7035. Prace powinny się zakończyć do 30 czerwca tego roku, jednak z powodu epidemii termin może ulec zmianie. Wczorajszy (tj. 25 czerwca) stan możecie zobaczyć w galerii poniżej.
Inwestycja
Obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5 to około 28,2 kilometrowy odcinek trasy łączącej autostradę A1 w Nowych Marzach z Wrocławiem. Północna obwodnica Bydgoszczy to formalnie odcinek nr 3 trasy w województwie kujawsko-pomorskim. Zaczyna się na węźle Bydgoszcz Północ (w miejscowości Borówno) i kończy kilkaset metrów za węzłem Bydgoszcz Opławiec (w miejscowości Tryszczyn).
Obecnie oddano do ruchu dwa z siedmiu odcinków – pokazywana obwodnica Bydgoszczy, a także odcinek Żnin – granica województwa. Kolejne pięć jest w budowie. Dwa z nich są wykonane w ponad 70% (zachodnia obwodnica Bydgoszczy oraz odcinek Szubin – Żnin). Znacznie wolniej idą prace na pozostałych gdzie budowa startuje po ponad rocznej przerwie – po zerwaniu kontraktu z poprzednim wykonawcą.
Obwodnicę Bydgoszczy podzielono w zasadzie na trzy odcinki: Aleksandrowo (Borówno) – Tryszczyn o długości 14,7 km, Tryszczyn – Białe Błota o długości 13,5 km oraz mniejsza część węzła Bydgoszcz Północ (Borówno). Węzeł Bydgoszcz Północ jest bardzo rozległy, więc na potrzeby usprawnienia procesu budowy GDDKiA podzieliła go na dwie części realizacyjne. Pierwsza dotyczy skrzyżowania z drogą wojewódzką 244 i przejścia dla zwierząt w Borównie. Druga dotyczy skrzyżowania z obecną drogą krajową 5.
Udostępniony w sylwestra odcinek realizuje konsorcjum firm Intercor i Trakcja PRKiI. Poza węzłem Bydgoszcz Północ, powstały też węzły Maksymilianowo i Bydgoszcz Opławiec. Konsorcjum musiało wybudować także Obwód Utrzymania Drogi w Tryszczynie, most nad Brdą i wiadukt nad rozwidleniem dwóch linii kolejowych (Bydgoszcz – Tczew – Gdynia) oraz (Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia). I to właśnie ten ostatni obiekt jest obecnie malowany.
Niemal wszystkie jezdnie wykonano z betonu. Drogi dojazdowe, węzły oraz nawierzchnię obiektów mostowych wykonano z asfaltu. Koszt budowy pokazywanego odcinka to 369 mln złotych.
Noo, jak to maluje 1 człowiek to musi trwać :-)))
Oczywiście ktoś już musiał jakieś graffiti nabazgrać. Nie ma już chyba sensu łudzić się, że usuną to jeszcze.