[S5] Obwodnica Żnina #5

[S5] Obwodnica Żnina #5

Obwodnica Żnina powstaje na potrzeby drogi ekspresowej S5. Ta najbardziej zakorkowana miejscowość pomiędzy Bydgoszczą, a Poznaniem wkrótce odetchnie od tysięcy tirów i samochodów osobowych.

Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim powstaje na odcinku o długości około 130 km. Podzielono ją na siedem krótkich odcinków, tak aby zminimalizować problemy z wykonawcami. Nie przewidziano jednak, że trzy z siedmiu przetargów wygra jedna firma. W dodatku taka, która nie będzie realizowała swojego zlecenia. Sytuacja dotyczyła odcinków Nowe Marzy – Świecie, Świecie – Bydgoszcz, a także Białe Błota – Szubin.

Dzisiejsza fotorelacja przedstawia budowę obwodnicy Żnina. Jest to obok obwodnicy Bydgoszczy najważniejszy fragment drogi ekspresowej S5 w województwie. W tej niewielkiej miejscowości można stracić w korku nawet kilkadziesiąt minut.

Obwodnicę stanowią fragmenty dwóch odcinków: Szubin – Żnin oraz Żnin – granica województwa. Ten pierwszy dotyczy budowy węzła Żnin Północ, pozostała część obwodnicy aż do węzła Biskupin to już fragment tego drugiego odcinka. Na węźle Żnin Północ wykonawca realizuje prace budowlane, jednak ich tempo nie jest najszybsze.

Większych problemów nie ma na pozostałej części obwodnicy. Zdjęcia wykonałem wczoraj (tj. 25 lipca), podczas moich przelotów dronem wykonawca – firma Kobylarnia układała asfalt na jednej z jezdni, a także porządkowała teren węzła Biskupin. Kobylarnia wykonała już ponad 80% na budowie, pozostało głównie porządkowanie terenu, układanie ostatnich warstw asfaltu, dokończenie budynków na MOPach i przebudowa ropociągu.

Szczegóły inwestycji

Obwodnica Żnina to część szóstego i siódmego odcinka S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Droga będzie miała długość około 6,8 kilometra i skróci czas ominięcia miasta o kilkanaście minut. W skrajnych przypadkach nawet kilkadziesiąt.

Źródło: Strona kontraktu

Obwodnica zaczyna się na węźle Żnin Północ we wsi Jaroszewo, a kończy na węźle Biskupin we wsi Bożejewice. Węzeł Żnin Północ pozwoli na wjazd do miejscowości od strony większości zakładów przemysłowych w mieście. Kilka kilometrów dalej, kawałek za strefą przemysłową wykonawca buduje węzeł Żnin Zachód. Węzeł umożliwi zjazd z ekspresówki na drogę wojewódzką 251. Ostatnim węzłem tej obwodnicy będzie Biskupin. Jak wskazuje nazwa będzie z niego łatwo dojechać do znanej w całej Polsce miejscowości.

Pomiędzy węzłem Żnin Zachód, a Biskupin wykonawca buduje miejsca obsługi pasażerów. Tzw. MOPy powstają w obu kierunkach. MOP Żnin Wschód i Zachód połączy kładka. Pozwoli to na przemieszczanie się pomiędzy budynkami gastronomicznymi, które docelowo powstaną w tym miejscu.

Trudno określić ile będzie kosztowała budowa obwodnicy ze względu na to, że stanowi ona część dwóch odcinków. Pierwszy z nich (Szubin – Żnin) kosztuje ponad 350 mln złotych, wykonuje go konsorcjum firm Trakcja PRKiL oraz Intercor. Drugi (Żnin – granica województwa) kosztuje ponad 424 mln złotych, wykonuje go firma Kobylarnia.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to obwodnica przejezdna będzie jeszcze w tym roku. Największą niewiadomą jest ukończenie węzła Żnin Północ. Przynajmniej na tyle, żeby umożliwić wjazd na ekspresówkę.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x