22 sty [S5] Szubin – Żnin #8
Trasa pomiędzy Szubinem, a Żninem to część drogi ekspresowej S5 łączącej autostradę A1 z A2. Generalny wykonawca inwestycji wykonał już w ponad 50-procent prac. Jest to drugi najszybciej powstający odcinek trasy.
Pierwotne Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planowała zakończenie budowy drogi ekspresowej pomiędzy Szubinem a Żninem w maju tego roku. Ostatecznie zdecydowała się jednak przedłużyć termin zakończenia. Konieczne to było, ponieważ znacznie przeciągnął się w czasie proces wydawania pozwolenia na budowę (ZRiD). Podobna sytuacja wystąpiła na pozostałych sześciu odcinkach.
W ostatnich tygodniach generalny wykonawca – firmy Trakcja oraz Intercor wykonują głównie prace ziemne, które polegają na wykonywaniu nasypów, skarpowaniu, kopaniu rowów, humusowaniu. Wszystkie szczegóły co tydzień firmy prezentują na stronie inwestycji. Nieco wolniej idą prace przy budowie wiaduktów i mostów. We wsi Wąsosz, przy węźle Pałuki, trwają również prace przy budowie budynków Obwodu Utrzymania Ruchu.
Od poprzednich, wrześniowych lotów zaawansowanie prac wzrosło z 45,6% do 53,4%. Dla porównania zaawansowanie prac na najszybciej powstającym odcinku nr 7 (Żnin – granica województwa) w tym samym czasie wzrosło z 50,8% do 64,8%.
Szczegóły inwestycji
Droga ekspresowa S5 połączy autostradę A1 w Nowych Marzach z autostradą A2 w okolicach Poznania. Obecnie powstaje siedem z dziewięciu odcinków o łącznej długości niemal 130 kilometrów. Wszystkie w kujawsko-pomorskim. Pozostałe dwa, w województwie wielkopolskim, powstały kilka lat wcześniej.
Dzisiaj prezentowany odcinek ma numer 6. Poprzedni oznaczony numerem 5 (Bydgoszcz – Szubin) pokazałem na zdjęciach Tomasza na początku stycznia:
Odcinek Szubin – Żnin ma długość 19,3 kilometra. Powstaną na nim cztery węzły drogowe oraz Obwód Utrzymania Ruchu. Pierwszy węzeł (Szubin Północ) częściowo istnieje od 2007 roku, kiedy powstała obwodnica Szubina, wykonawca ma za zadanie jedynie nieznacznie go przebudować. Drugi węzeł (Szubin Południe) powstaje na polach nieco z boku starego przebiegu obwodnicy Szubina. Trzeci (Pałuki) powstaje we wsi Wąsosz razem z Obwodem Utrzymania Ruchu. Czwarty (Żnin Północ) powstaje na końcu odcinka we wsi Jaroszewo.
Koszt realizacji prac pomiędzy Szubinem, a Żninem to ponad 350 mln złotych. Wykonuje je konsorcjum firm Trakcja i Intercor.