[Linia tramwajowa na Kujawskiej] Umowa

[Linia tramwajowa na Kujawskiej] Umowa

Linia tramwajowa na ulicy Kujawskiej to długo oczekiwana inwestycja, która znacznie zmieni sieć tramwajową w Bydgoszczy. Kilka dni temu zakończyła się kontrola Urzędu Zamówień Publicznych i tym samym można było podpisać umowę z przyszłym wykonawcą. Podpisanie umowy nastąpiło dzisiaj tj. 29-11.

Budowa linii tramwajowej łączącej rondo Kujawskie z rondem Bernardyńskim oczekiwane jest od kilkudziesięciu lat. Do tej pory tramwaje obsługujące tzw. górny taras miasta musiały korzystać wyłącznie z podjazdu wzdłuż ulicy Perłowej. Dla mieszkańców Wyżyn i Wzgórza Wolności była to wątpliwej przyjemności jazda wkoło. Nie ma co się dziwić, że linie autobusowe były tam znacznie bardziej popularne. Za dwa lata powinno się to zmienić.

W lipcu ubiegłego roku ogłoszono dwuetapowy przetarg na budowę torowiska w ciągu ulicy Kujawskiej. Liczba pytań jakie składały potencjalnie zainteresowane firmy znacznie wydłużyły proces wyboru wykonawcy. Ostatecznie przetarg trwał rok, najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum powiązane z firmą Gotowski, które zbudowało między innymi linię tramwajową do Fordonu. Konsorcjum wyceniło wartość inwestycji na 167 mln. W drugim etapie przetargu brały udział również firmy Kobylarnia (171 mln złotych) oraz Trakcja PRKiL (230 mln złotych).

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zdecydował jednak podpisać umowy ramowe z każdym oferentem. Pozwoliło to na niepowtarzanie przetargu w razie wycofania się zwycięzcy, co zdarzało się już nie raz w ostatnich latach. Długi okres kontroli Urzędu Zamówień Publicznych (4 miesiące) potwierdził, że podpisanie umowy ramowej z każdym oferentem było dobrym posunięciem. W trakcie kontroli z przetargu wycofała się firma Trakcja PRKiL.

Dzisiaj podpisano umowę z konsorcjum Gotowski, Tor-Krak oraz PBDI. Koszt inwestycji to 167 mln złotych. Dodatkowo w ramach zadania zakupiono 15 niskopodłogowych tramwajów bydgoskiej firmy PESA, które w większości już jeżdżą po mieście.

Co się zmieni?

Inwestycja zakłada powstanie około 600 metrów torowiska tramwajowego łączącego rondo Kujawskie z Bernardyńskim, na tym samym odcinku powstanie druga jezdnia dla samochodów, buspas oraz nowe chodniki i droga dla rowerów. Wykonawca rozbuduje rondo Bernardyńskie, do którego będą dochodziły po cztery pasy ruchu od ulic Wały Jagiellońskie, Toruńskiej i Kujawskiej. Z tego powodu z okolic ronda zniknie kilka kamienic.

Rondo Kujawskie ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej musi zostać obniżone o około 2 metry. Obniżenie będzie się wiązało ze zburzeniem nieużywanych przejść podziemnych pod rondem. Konieczność zmniejszenia pochylenia linii wymusi poprowadzenie torowiska w wykopie.

Inwestycja będzie uwzględniała również możliwość rozbudowy sieci o linię tramwajową od ronda Kujawskiego przez ulicę Solskiego, Piękną, Szubińską, Kruszwicką do ronda Grunwaldzkiego. W tym celu powstanie kilkudziesięciometrowe torowisko na ulicy Solskiego i w razie realizacji tej inwestycji nie będzie już potrzeba zamykać ronda Kujawskiego. W 2019 roku Urząd Miasta planuje rozpoczęcie prac projektowych trzech linii tramwajowych, w tym własnie wspomnianej wyżej.

Wraz z rozbudową ulicy Kujawskiej przebudowie ulegną schody łączące ulicę z parkiem na Wzgórzu Wolności. Schody nie będą już tak strome jak obecne, ale wejście będzie możliwe jedynie od strony ronda Kujawskiego. Aby wejść od strony centrum trzeba będzie nadłożyć drogę (grafika w galerii).

Ze powodów technicznych zniknie pętla tramwajowa przy ulicy Karpackiej, dlatego konieczna była również przebudowa pętli przy ulicy Magnuszewskiej. Pętla zostanie przebudowana w taki sposób, żeby tramwaje mogły wjeżdżać na nią i od strony ronda Kujawskiego i węzła Szarych Szeregów. Przebudowie ulegnie również układ torów na węźle Szarych Szeregów, tak aby tramwaje mogły skręcać od strony ronda Kujawskiego na ulicę Szpitalną. Inwestycja trwa od kilku miesięcy i systematycznie pokazywana jest na Bydgoszcz w budowie.

Wykorzystane w galerii grafiki pochodzą ze strony bydgoszcz.pl.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x