[Wały Jagiellońskie] Początek budowy buspasa

[Wały Jagiellońskie] Początek budowy buspasa

Rozpoczęła się rozbudowa ulicy Wały Jagiellońskie. Inwestycja zakłada budowę nowego buspasa, dzięki czemu autobusy nie będą musiały stać w korku jadąc w stronę ronda Bernardyńskiego. Generalny wykonawca, firma Budimex, rozpoczął prace przy przebudowie i rozbudowie Wałów Jagiellońskich w ubiegły poniedziałek. W pierwszych dniach prac ustawiono biało-czerwone pachołki i wycięto drzewa w miejscu przyszłej jezdni.

Inwestycja ma poprawić komfort jazdy na kilku liniach autobusowych jadących od placu Poznańskiego w kierunku ronda Bernardyńskiego. Na przebudowywanym odcinku w godzinach szczytu tworzą się korki, które powodują opóźnienia w ich kursowaniu. Nowy buspas zostanie poprowadzony w miejscu obecnego prawego pasa ruchu. Pas zieleni oddzielający obie jezdnie Wałów Jagiellońskich zostanie zwężony, a “zabarana” część będzie służyła jako lewy pas jezdni dla samochodów. Buspas zacznie się przy przystanku Nowy Rynek i zakończy przy przystanku Zbożowy Rynek. Ulica zyska również nowe oświetlenie.

Przebudowa obejmie również Nowy Rynek, zmieniony zostanie układ parkingów przy południowej pierzei (obecnie samochody parkują równolegle do budynków, po przebudowie będą parkowały po skosie). Pojawi się również chodnik, który połączy parking pomiędzy jezdniami  z przejściem dla pieszych przy sądzie (ze światłami). Zmiany na Nowym Rynku zostały nałożone na mapy Google (drugie zdjęcie w galerii). Koszt inwestycji to 3,5 mln złotych. Prace mają się zakończyć jeszcze w tym roku. Rozstrzygnięty w sierpniu ubiegłego roku przetarg zakładał 16 miesięcy na realizację zadania, które obejmowało również wykonanie projektu i uzyskanie niezbędnych pozwoleń.

Przy okazji wycinki drzew pomiędzy jezdniami osłonięto słup trakcyjny, który w czasie II Wojny Światowej został ustawiony w celu budowy linii trolejbusowej (zdjęcie nr 5 i 6 w galerii). Linia miała się ciągnąć od lotniska do osiedla Leśnego (przez ulice Szubińską, Poznańską, Wały Jagiellońskie, Bernardyńską, 3 Maja, Krasińskiego oraz Gdańską). Inwestycja została rozpoczęta w 1943 roku przez Niemców, a miała zostać zakończona w styczniu 1945 roku, jednak po wkroczeniu do miasta Armii Czerwonej wycofano się z niej. Słupy te później wykorzystywano w różnych częściach miasta. Obecnie nie są w najlepszym stanie. Przy okazji kolejnych remontów znikają, zazwyczaj bezpowrotnie.

Obecnie dobrze widoczny słup prawdopodobnie stoi w oryginalnym miejscu od ustawienia, jako jeden z nielicznych. Wkrótce w tym miejscu poprowadzony zostanie lewy pas jezdni. Po drugiej stronie ulicy stoi podobny słup, w posiadanych programie funkcjonalno-użytkowym nie mogę jednak znaleźć informacji czy ten słup również zostanie usunięty.

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Paweł Kubalewski
Paweł Kubalewski
5 lat temu

Szkoda, że przebudowa odbędzie się kosztem drzew a nie jezdni. Czy wiadomo czy przy przebudowie zostanie wymieniony chodnik na całej długości wałów?

Bydgoszcz w budowie
Bydgoszcz w budowie
5 lat temu

Nowy chodnik pojawi się jedynie przy południowej i zachodniej pierzei Nowego Rynku, na jego środku i od wjazdy do sądu (na wysokości Jana Kazimierza) do końca przystanku autobusowego.

2
0
Would love your thoughts, please comment.x