[S5] Obwodnica Żnina #6

[S5] Obwodnica Żnina #6

Obwodnica Żnina powstaje w ramach budowy drogi ekspresowej S5. Prace budowlane na większości trasy powoli dobiegają końca, jednak ciągle nie wiadomo czy i kiedy zostanie ona udostępniona dla ruchu samochodów.

Żnin to najbardziej zakorkowane miasto pomiędzy Bydgoszczą, a Poznaniem. Bywają dni, że żeby przejechać przez miejscowość trzeba odstać nawet godzinę w korku. Problemem w Żninie jest wąska ulica, kilka skrzyżowań w tym z drogą wojewódzką.

Problemy z przemieszczaniem się po mieście mają zarówno kierowcy jak i piesi. Mieszkańcy ciągle żyją nadzieją, że do końca roku nieco odetchną od korków. Trudno jednak powiedzieć, czy będzie to możliwe.

 

Problemy z węzłem

Obwodnica Żnina w ciągu drogi ekspresowej S5 to tak na prawdę dwie różne inwestycje. Wszystko przez to, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planując budowę S5 w województwie podzieliła niemal 130 kilometrową trasę na siedem krótkich odcinków.

Granica kontraktów przypadła właśnie na obwodnicę Żnina, a dokładniej miejscowość Jaroszewo. To tutaj kończy się odcinek nr 6 (Szubin – Żnin), a zaczyna odcinek nr 7 (Żnin – granica województwa). Wykonawca tego pierwszego (konsorcjum Trakcja PRKiL i Intercor) ma za zadanie wykonać, w ramach budowy obwodnicy, jedynie węzeł drogowy Żnin Północ. Wykonawca tego drugiego (Kobylarnia) całą resztę.

Lider wspomnianego wcześniej konsorcjum (Trakcja PRKiL) od kilku miesięcy ma poważne problemy finansowe. W związku z tym od stycznia wykonano zaledwie 1,7% wszystkich zaplanowanych prac. Tempo budowy jest niższe niż na odcinkach, które wykonywała włoska firma Impresa Pizarotti (zerwany kontrakt ze względu brak postępów na budowie).

Na węźle Żnin Północ pewnie jeszcze mniej zrobiono niż wspomniane 1,7%. I to właśnie on jest najważniejszy na całym odcinku. Bez węzła lub chociaż łącznic starej drogi krajowej nr 5 z drogą ekspresową S5 Żnin dalej będzie stał w korku.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje, że chce uruchomić między innymi obwodnicę Żnina jeszcze w tym roku. Nadzieja ciągle pozostaje, bo kilka dni temu na budowę odcinka nr 6 wrócił jeden z podwykonawców. Pracuje jednak przy wiadukcie we wsi Brzyskorzystewko.

Bez większych problemów powinna być zapewniona przejezdność ze strony firmy Kobylarnia. Firma wykonała już ponad 90% wszystkich prac pomiędzy Żninem, a granicą województwa. Na samej obwodnicy obecnie montowane jest ogrodzenie, powstaje Miejsce Obsługi Pasażerów (MOP). Trwają też intensywne prace przy kilkusetmetrowym fragmencie S5 we wsi Bożejewiczki.

s5 obwodnica żnina
Jedyny brakujące fragment S5 na obwodnicy Żnina

 

 

SZCZEGÓŁY INWESTYCJI

Obwodnica Żnina to część szóstego i siódmego odcinka S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Droga będzie miała długość około 6,8 kilometra i skróci czas ominięcia miasta o kilkanaście minut. W skrajnych przypadkach nawet kilkadziesiąt.

s5 obwodnica żnina
Przebieg obwodnicy Żnina naniesiony na jedno ze zdjęć w fotorelacji

Obwodnica zaczyna się na węźle Żnin Północ we wsi Jaroszewo, a kończy na węźle Biskupin we wsi Bożejewice. Węzeł Żnin Północ pozwoli na wjazd do miejscowości od strony większości zakładów przemysłowych. Kilka kilometrów dalej, kawałek za strefą przemysłową, wykonawca buduje węzeł Żnin Zachód. Węzeł umożliwi zjazd z ekspresówki na drogę wojewódzką 251. Ostatnim węzłem tej obwodnicy będzie Biskupin. Jak wskazuje nazwa będzie z niego łatwo dojechać do znanej w całej Polsce miejscowości.

Pomiędzy węzłem Żnin Zachód, a Biskupin wykonawca buduje miejsca obsługi pasażerów. Tzw. MOPy powstają w obu kierunkach. MOP Żnin Wschód i Zachód połączy kładka. Pozwoli to na przemieszczanie się pomiędzy budynkami gastronomicznymi, które docelowo powstaną w tym miejscu.

Trudno określić ile będzie kosztowała budowa obwodnicy ze względu na to, że stanowi ona część dwóch odcinków. Pierwszy z nich (Szubin – Żnin) kosztuje ponad 350 mln złotych, wykonuje go konsorcjum firm Trakcja PRKiL oraz Intercor. Drugi (Żnin – granica województwa) kosztuje ponad 424 mln złotych, wykonuje go firma Kobylarnia.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x