Analiza studium uwarunkowań i rozwoju Bydgoszczy – komunikacja miejska

Analiza studium uwarunkowań i rozwoju Bydgoszczy – komunikacja miejska

Do końca lipca trwają konsultacje w sprawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Bydgoszczy. W serii wpisów przybliżę Wam ponad 400 stron dokumentu. Na początek – komunikacja miejska.

Po 10 latach przyszedł czas aktualizację Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Bydgoszczy. Dokument określa politykę przestrzenną gminy, w tym zasady gospodarowania przestrzennego. Stanowi też podstawowe narzędzie, umożliwiające realizację inwestycji w mieście.

Aktualizacja Studium przebiegała w czterech fazach:

  • Faza 1 – wstępna, obejmująca analizę zapisów obowiązującego Studium, oraz ocenę aktualności posiadanych materiałów planistycznych,
  • Faza 2 – diagnoza stanu, obejmująca rozpoznanie i ocenę uwarunkowań rozwoju miasta,
  • Faza 3 – ocena kierunków i zasad rozwoju przestrzennego miasta w obowiązującym Studium,
  • Faza 4 – określenie zmian kierunków i zasad rozwoju przestrzennego miasta.

Czytając dokument w wielu miejscach można dojść do wniosku, że już w pierwszej fazie osoby za to odpowiedzialne źle wykonały swoją pracę. Można tutaj znaleźć sporo inwestycji, które od dawna są zarzucone (linia tramwajowa na ulicy Dworcowej). Zabrakło też myślenia przyszłościowego, chociażby nie uwzględniono rozwoju sieci tramwajowej w Fordonie.

Dokument jest bardzo długi, napisany w niezbyt przystępny sposób. Trudno się więc dziwić jeśli mieszkańcy złożą mało wniosków w konsultacjach. Mam nadzieję, że lektura kilku kolejnych wpisów pozwoli Wam zgłosić swoje uwagi.

Rozwój komunikacji miejskiej

Komunikacja miejska to najważniejsza rzecz w przyjaznym mieście. Jak pokazują przykłady z całego świata dodawanie kolejnych pasów ruchu tylko korkuje miasto. Bez sprawnej komunikacji miejskiej nie da się odkorkować miasta. Aby komunikacja miejska była sprawna potrzebna jest, w naszym przypadku, rozbudowana sieć tramwajowa, buspasy i częste połączenia. Od lat poprawia się stan posiadania buspasów. Sieć tramwajowa nie przypomina sieci, autobusy i tramwaje jeżdżą rzadko, a przesiadki to jeden wielki problem.

Jeśli w budowie sieci są szanse na poprawę to w częstotliwości odjazdów tramwajów nie. W ostatnim czasie miasto zakupiło kilkadziesiąt nowoczesnych pojazdów. Mimo to nie zwiększa się częstotliwości odjazdów, bo stare tramwaje są likwidowane.

Urzędnicy chcą rozbudowywać sieć tramwajową w oparciu o węzły integracyjne. Węzły powinny umożliwić sprawne przesiadki na tramwaj z autobusów, samochodów, rowerów czy kolei. W teorii, bo bez zwiększenia częstotliwości odjazdów nie da się zorganizować sprawnych przesiadek. Obojętnie ile zainwestujemy w węzły integracyjne.

Tramwaje mają stanowić trzon komunikacji miejskiej. Uzupełniać je będą autobusy. W planach są budowy buspasów wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej, Curie-Skłodowskiej, Nakielskiej, a także powstanie tzw. małego ringu. Studium jednak nie wyjaśnia jego dokładnego przebiegu.

W mieście miałby się pojawić nowy rodzaj transportu – kolejka linowa. Kolejka ma powstać w osi głównego ciągu pieszego Śródmieście – Stare Miasto – Szwederowo. Jej początek miałby być na Nowym Rynku, a koniec przy Nowodworskiej. Podobne konstrukcje powstają w różnych miastach świata, chociażby w Gdyni. Tamtejsza kolejka na Kamienną Górę jest darmowa.

Rozwój sieci tramwajowej

Studium proponuje następujące węzły przesiadkowe z autobusów do tramwajów i czasami również do pociągów:

  • Błonie – przy stacji kolejowej Bydgoszcz Błonie – konieczne będzie również zbudowanie do niej linii tramwajowej,
    Plażowa – konieczne będzie przedłużenie o 800 metrów linii tramwajowej wzdłuż ulicy Nakielskiej,
  • Rycerska – węzeł już istnieje, w planie jest wybudowanie obok parkingów,
  • Bydgoszcz Wschód – węzeł już istnieje, w planie jest utwardzenie parkingu przy węźle,
  • Przylesie – węzeł powstanie wraz z budową sieci Park&Ride w mieście,
  • Niepodległości – tutaj konieczna jest budowa parkingów przy pętli tramwajowej,
  • Łoskoń – konieczność budowy parkingów,
    Sporna – konieczność budowy parkingów w pobliżu linii tramwajowej,
  • Rondo Kujawskie – węzeł powstanie wraz z budową sieci Park&Ride oraz budową linii tramwajowej na ulicy Kujawskiej.

W planach jest też budowa nowych linii tramwajowych:

  • Z ronda Kujawskiego przez Solskiego, Piękną do Szubińskiej.
  • Z ronda Grunwaldzkiego przez Kruszwicką, Szubińską, Schulza do przystanku kolejowego Bydgoszcz Błonie.
  • Wzdłuż ulicy Gdańskiej do ulicy Konnej.
  • 600-metrowa odnoga od istniejące linii tramwajowej w Fordonie w rejon Galerii Fordon (nieistniejącej ulicy Barciszewskiego).

Urzędnicy proponują też rozważenie budowy następujących linii tramwajowych:

  • Z placu Poznańskiego przez Poznańską, Wały Jagiellońskie do ronda Bernardyńskiego.
  • Obwodowej śródmieścia (Rycerska – Chodkiewicza ze spięciem do Jagiellońskiej i Fordońskiej).
  • Na osiedle Leśne wzdłuż ulicy Sułkowskiego.
  • Na ulicy Dworcowej.
  • W Fordonie (Fordońska, Akademicka do Wyzwolenia).

Studium proponuje również likwidację linii tramwajowej do Łęgnowa. Urzędnicy chcą likwidacji torów aż do ulicy Spornej “z uwagi na niewielkie obciążenie ruchem pasażerskim i brak perspektywy zwiększenia potoków”. Powód jest ciekawy, bo bliska realizacji jest budowa parkingu Park&Ride przy pętli Stomil, która teoretycznie powinna zwiększyć potoki. Podobnie jak puste tereny inwestycyjne przy pętli Łęgnowo, które w ciągu kilku- kilkunastu lat się zapełnią. Likwidacja miałaby się odbyć po amortyzacji budowy parkingu Park&Ride przy pętli Stomil.

studium uwarunkowań i rozwoju Bydgoszczy
Proponowany układ linii tramwajowych. Źródło: Studium
SKM w Bydgoszczy

Budowę Szybkiej Kolei Miejskiej od lat proponują społecznicy, kilka lat temu był to również jeden z głównych tematów kampanii wyborczej. Nie udało się jednak przekonać do tego pomysłu chociażby prezydenta. Przygotowywane studium uwzględnia powstanie kolei aglomeracyjnej.

Kolej aglomeracyjna jest relatywnie łatwym i tanim zadaniem do realizacji. Proponowany układ połączeń nie wymusza specjalnych inwestycji w tory kolejowe, przynajmniej w początkowej fazie. W miarę zyskiwania na popularności konieczne byłoby chociażby dobudowanie drugiego toru ze stacji Bydgoszcz Wschód w stronę Chełmży.

W planach jest utworzenie trzech linii nazywanych S1, S2 oraz S3. Pierwsza miałaby połączyć Nakło, Osową Górę, Dworzec Główny, Bydgoszcz Wschód, Solec Kujawski z Toruniem. Druga miałaby połączyć Kcynię, Szubin, Bydgoszcz Błonie, Dworzec Główny, Bydgoszcz Wschód, Bydgoszcz Fordon z Chełmżą. Trzecia Pruszcz Pomorski, Maksymilianowo, Dworzec Główny, Bydgoszcz Błonie z Nową Wsią Wielką, a w wariancie z lotniskiem.

studium uwarunkowań i rozwoju Bydgoszczy
Kolej aglomeracyjna. Źródło: Studium

Pozostaje się jedynie dogadać z marszałkiem i przedłużyć już istniejące połączenia, które obecnie kończą się na Dworcu Głównym. Trzeba również wesprzeć samorządy na zachód od Bydgoszczy w walce o remont torów kolejowych z Bydgoszczy przez Szubin do Kcyni.

W kolejnym wpisie przybliżę planowane inwestycje drogowe.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x