[S5] 80% prac

[S5] 80% prac

Droga ekspresowa S5 z miejscowości Żnin do granicy województwa kujawsko-pomorskiego to najszybciej realizowany fragment inwestycji. Zaawansowanie prac zbliża się do 80%.

Wczoraj (tj. 11 czerwca 2019) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę z włoskim wykonawcą trzech odcinków drogi ekspresowej S5. Powodem był brak realizacji umowy. Impresa Pizzarotti nie prowadziła prac na odcinkach Nowe Marzy – Świecie, Świecie – Aleksandrowo, a także Białe Błota – Szubin. Na zerwanie umowy czekali od kilku miesięcy wszyscy, łącznie z wykonawcą.

Nie wszystkie odcinki S5 mają jednak problemy z wykonawcami. Najlepszym tego przykładem jest pokazywany dzisiaj plac budowy. Odcinek nr 7 z Jaroszewa/Żnina do granicy województwa wykonano już w około 80-procentach. Inwestycja prowadzona jest przez podbydgoską spółkę Kobylarnia (Grupa Kapitałowa Mirbud).

Budowa drogi ekspresowej S5 w okolicy Bydgoszczy pojawia się na Bydgoszcz w budowie regularnie. Dotyczy to odcinków tworzących obwodnicę Bydgoszczy i trasę z Bydgoszczy do Szubina, z Szubina do Żnina, a także obwodnicy Żnina. Pozostałe kilometry tras nie pojawiają się tutaj zbyt często. Po 10 miesiącach przerwy zajrzałem na najbardziej zaawansowany fragment S5: Żnin – granica województwa.

Pokazywany dzisiaj plac budowy to odcinek nr 7 trwającej w województwie inwestycji. Nie jest to pełny odcinek, ponieważ w jego skład wchodzi też obwodnica Żnina. Ta pojawi się na Bydgoszcz w budowie za kilka/kilkanaście dni w osobnym wpisie. Podobnie jak poprzednie wpisy.

Szczegóły inwestycji

Droga ekspresowa S5 ma połączyć autostradę A1 w Nowych Marzach z autostradą A2 w okolicach Poznania. Odcinek w województwie wielkopolskim został oddany do użytku w maju 2017 roku. Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego prace trwają na całej niemal 130 kilometrowej trasie. GDDKiA całość podzieliła na na siedem odcinków.

Droga ekspresowa S5 z miejscowości Żnin do granicy województwa to najdłuższy z siedmiu odcinków realizowanych w kujawsko-pomorskim. Jego długość wynosi 25,1 km. Jego początek to węzeł Żnin Północ (budowa węzła to już zakres realizacji odcinka nr 6), natomiast koniec to rzeka Wełna. Inwestycja zakłada połączenie się z istniejącą drogą ekspresową na terenie województwa wielkopolskiego.


W ramach inwestycji powstaną cztery węzły – Żnin Zachód i Biskupin (ich zdjęcia pojawią się za kilka/kilkanaście dni na Bydgoszcz w budowie), a także Rogowo i Lubcz. Trasa dwukrotnie “otrze się” o jeziora (Jędrzywie i Lubieckie). Przy brzegach tego drugiego powstaje węzeł Lubcz. Powstaną również dwa miejsca obsługi pasażerów (MOP) w miejscowości Żnin.

Budowana trasa będzie miała klasę drogi S o prędkości projektowanej 100 km/h. W każdym kierunku powstają dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Każdy z pasów będzie miał 3,5 metra szerokości. Natomiast pas awaryjny będzie miał 2,5 metra szerokości. Jezdnie będą oddalone od siebie o 12 metrów, pozwoli to w przyszłości na rozbudową drogę o kolejny pas ruchu.

S5 Żnin - granica województwa
Pas rozdziału ma podobną szerokość jak jezdnie

Koszt realizacji prac pomiędzy Żninem, a granicą województwa to około 424,5 mln złotych. Inwestycję wykonuje spółka Kobylarnia, która jest częścią Grupy Kapitałowej Mirbud.

Pierwotnie inwestycja powinna się zakończyć dokładnie za dwa miesiące (12 sierpnia 2019). Termin ten jednak uległ przesunięciu. Obecnie, oficjalnym terminem zakończenia jest ostatni dzień października. Na koniec maja, według strony kontraktu, zaawansowanie rzeczowe inwestycji wynosiło 78,7%. Patrząc na tempo z ostatnich miesięcy obecnie to może być już około 80%.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x