[Mińska] Remont dwóch mostów

[Mińska] Remont dwóch mostów

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej oraz PKP PLK niemal jednocześnie odnawiają swoje mosty przy ulicy Mińskiej. Od czerwca trwa remont mostu drogowego nad Kanałem Bydgoskim oraz mostu kolejowego tuż obok.

Most drogowy w ciągu ulicy Mińskiej ma 56 metrów długości, 13 szerokości i 7 wysokości. Przęsło mostu zostało zaprojektowane i wykonane około 1902 roku i do 1956 roku (według dokumentacji projektowej remontu, Wikipedia podaje rok 1973) przenosiło ruch kolejowy na sąsiadującej z ulicą Mińską linią kolejową Kutno-Bydgoszcz-Piła. W 1977 roku zmieniono jego przeznaczenie z kolejowego na drogowy. Wtedy też wykonano istniejące do dzisiaj podpory obiektu. Według Wikipedii most kolejowy powstał w 1973 roku i od tego czasu wykorzystywany jest przez pociągi. Przeprawa kolejowa jest nieco dłuższa niż drogowa (most ma 58,45 metra długości). Rozstaw dźwigarów głównych wynosi 8,62 metra, a ich wysokość 7,4 metra.

Konstrukcja mostu drogowego przez lata korodowała, aż w styczniu 2017 roku zrobiła się wyrwa w płycie (w jezdni). Zamknięto wtedy obiekt, przeprowadzono ekspertyzę jego stanu i awaryjnie naprawiono. Ekspertyza wykazała, że obiekt potrzebuje natychmiastowego remontu. Wpusty odwodnieniowe były niedrożne i skorodowane. Nawierzchnia była spękana, szczególnie w sąsiedztwie dylatacji, silnie skorodowane były elementy pasa dolnego kratownicy mostu, stężeń i wózka rewizyjnego. Silna korozja występowała również na połączeniach w węzłach kratownicy, łożyskach wałkowych i stałych przyczółków oraz odsłonięte i skorodowane były pręty zbrojeniowe przyczółków. Zbieranie dokumentacji i rozpoczęcie procedury przetargowej zakończono w grudniu 2017 roku. Wykonawca został wybrany dwa miesiące później. W tym czasie mostem mogły jeździć pojazdy węższe niż 2,25 m i nie cięższe niż 2,5 tony.

Prawdopodobnie więcej szczęścia miał most kolejowy, który przez lata eksploatacji nie został doprowadzony do tak złego stanu jak drogowy (nie znalazłem ekspertyzy jego stanu). Prace na moście zakładają między innymi oczyszczenie konstrukcji stalowej przęseł, zabezpieczenie ich antykorozyjnie, naprawę i wymianę skorodowanych elementów stalowych konstrukcji, ułożenie torów na nowych mostownicach, uzupełnienie i remont balustrad na skrzydłach, oczyszczenie i konserwację łożysk, remont ścian przyczółków i skrzydeł, umocnienie brzegów kanału pod mostem oraz zabezpieczenie istniejących kabli na obiekcie. Na czas remontu most nie został zamknięty, pociągi poruszają się po jednym torze.

Natomiast remont mostu drogowego zakłada między innymi wykonanie nowej płyty pomostu, odwodnienia, wymianę skorodowanych części, zabezpieczenie konstrukcji przed korozją i jej pomalowanie. W czasie trwania remontu most jest całkowicie nieprzejezdny, ruch samochodów w kierunku Osowej Góry poprowadzony został przez ulicę Bronikowskiego, Grunwaldzką (z nawrotem na rondzie Maczka) i Flisacką, łącznie około 1,7 km dalej. Ruch w drugim kierunku odbywa się tymi samymi ulicami. Piesi i rowerzyści mogą korzystać z przeprawy bez przeszkód. I tak pozostanie do końca remontu.

Wykonawca remontu mostu drogowego – firma Want z Tczewa ma jeszcze około 5 miesięcy na zakończenie inwestycji. Jej koszt to 5,1 mln złotych. Remont mostu kolejowego pochłonie 2 mln złotych, prace wykonuje firma Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno – Torowe z Gdańska.

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
TC
TC
5 lat temu

Proszę, o to finał przetargu na ten obiekt. Jakby, co polecam się na przyszłość 😉 https://zamowienia.plk-sa.pl/servlet/HomeServlet?MP_module=main&MP_action=bestOfferDetails&demandIdentity=246472

Bydgoszcz w budowie
Bydgoszcz w budowie
5 lat temu
Reply to  TC

Dziękuję. Nazwę inwestycji tak zakamuflowali, że nie byłem w stanie rozpoznać. W nazwach przetargów w PKP trochę brakuje konsekwencji, czasem piszą o miejscowości, czasem kilometry. Za chwilę poprawię tekst 🙂

2
0
Would love your thoughts, please comment.x