poniedziałek, 10 Grudzień 2018

[S5] Obwodnica Bydgoszczy #4

Czy jest druga tak ważna inwestycja dla tysięcy bydgoszczan? Na pewno nie ma droższej obecnie realizowanej w mieście lub tuż obok. Budowa obwodnicy miasta drastycznie zmniejszy ruch w nim, na osi północ – południe (Armii Krajowej, Wyszyńskiego, Jana Pawła II).

Droga ekspresowa S5 ma połączyć autostradę A1 w Nowych Marzach z autostradą A2 w okolicach Poznania. Odcinek w województwie wielkopolskim został oddany do użytku kilka miesięcy temu. Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego prace trwają lub wkrótce się rozpoczną. Kilka dni temu (03-11-2017) wydano ostatnie pozwolenie na budowę – odcinek od Tryszczyna (droga krajowa 25) do Białych Błot, który wchodzi w skład obwodnicy Bydgoszczy. Teren budowy drogi ekspresowej został przekazany wykonawcy w ekspresowym tempie (2 dni robocze). Pozwoliło to na ruszenie w teren rzeczoznawców wyceniających nieruchomości, pozwoli to też na pojawienie się pierwszych koparek zapewne jeszcze w tym miesiącu.
Wydanie pozwolenia na budowę wyżej wspomnianego odcinka trwało bardzo długo i prawdopodobnie trwałoby jeszcze dłużej gdyby nie wyłączenie kilkusetmetrowego odcinka drogi krajowej 80 od węzła Pawłówek do granicy Bydgoszczy. Wyłączenie z wydanego pozwolenia nie oznacza, że droga nie powstanie. Będzie realizowane odrębnym postępowaniem ZRID. Konieczność wyłączenia spowodowane jest potrzebą skomunikowania na obszarze zarządzanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad dróg dojazdowych nr 27 i 29 prowadzących do miejscowości Pawłówek i Osówiec.

W planie jest również przebudowa węzła Bydgoszcz Błonie, które zostało zbudowane jakby droga ekspresowa miała przebiegać przez ulicę Szubińską i Białe Błota, co nigdy nie było rozważane. Obecnie została opracowana koncepcja przebudowy i trwają procedury środowiskowe. Przebudowa węzła zapewne zostanie zrealizowana po zakończeniu budowy obwodnicy, nie są znane dokładne terminy.

Dzisiejszy wpis przedstawia postępy prac na całej obwodnicy. W praktyce jednak dotyczy tylko odcinka nr 3 (Borówno – Maksymilianowo – Tryszczyn), ponieważ tylko tam trwają prace. Dokładny zakres budowy obwodnicy przedstawiony został na poniższych schematach, które zostały przygotowane przez Mirka oraz Darole. Dla wyjaśnienia oznaczeń zastosowanych na mapie: PPiMZ – przejście dla płazów i małych zwierząt, PZ – przejście dla zwierząt, WD – wiadukt, MS – most, TP – przejście dla pieszych. Na pionowym schemacie przygotowanym przez Mirka błędnie opisano oznaczenie obiektów – droga będzie betonowa, nie asfaltowa.

Obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5 będzie miała 28,2 km. Powstanie na niej pięć węzłów (Bydgoszcz Północ w okolicy Borówna, Maksymilianowo, Bydgoszcz Opławiec w okolicy Tryszczyna, Bydgoszcz Zachód w Pawłówku i Bydgoszcz Miedzyń w Lisim Ogonie). Łączny koszt budowy obu odcinków wyniesie niemal 700 mln złotych. Oba mają termin realizacji 34 miesiące od daty rozpoczęcia tj. 12-10-2015 (do czasu realizacji nie wlicza się okresu od 15 grudnia do 15 marca). Poziom zaawansowania na podstawie tabeli przygotowanej przez Tomasza (zdjęcie nr 2 w galerii).

Poniżej umieszczona została mapa z dokładną lokalizacją zrobionych zdjęć. Numery na mapie odpowiadają numerom na zdjęciach (lewy dolny róg):

aleksandrowo białe błota borówno budowa bydgoszcz droga ekspresowa droga krajowa 5 droga szybkiego ruchu ekspresówka lisi ogon maksymilianowo obwodnica bydgoszczy pawłówek poznań s5 tryszczyn

Pozostałe inwestycje

Line


Chcesz wysłać załącznik? Napisz bezpośrednio: kontakt@bydgoszczwbudowie.pl