[Remonty torów kolejowych] Od Nowej Wsi Wielkiej do Bydgoszczy

[Remonty torów kolejowych] Od Nowej Wsi Wielkiej do Bydgoszczy

Niemal od roku trwa remont linii kolejowej nr 201 na odcinku Nowa Wieś Wielka – Bydgoszcz Wschód – Maksymilianowo, będącej towarową obwodnicą Bydgoszczy. W okolicy Brzozy trwa również remont torów na linii kolejowej nr 131, która prowadzi z Nowej Wsi Wielkiej, przez Bydgoszcz Główną do Maksymilianowa.

Zdjęcia do dzisiejszego wpisu w całości są autorstwa Tomasza Ciesielskiego, który również przygotowuje tabelkę z aktualnym stanem prac przygotowawczych do budowy drogi ekspresowej S5. Tabelkę możecie zobaczyć w każdym wpisie dotyczącym S5, między innymi tutaj.

Linia kolejowa 201 to tory biegnące z Nowej Wsi Wielkiej do Gdyni przez Bydgoszcz Wschód i Kościerzynę. Stanowi ona alternatywną, do linii kolejowej 131, trasę na Pomorze.Wykorzystywana jest przez pociągi towarowe, które mogą omijać stację Bydgoszcz Główna. Linia kolejowa 131 to trasa z Chorzowa do Tczewa, przez Bydgoszcz Główną.

Remont kolejowej obwodnicy Bydgoszczy został podzielony na dwa etapy. Pierwszy, zakończony, zakładał remont torów na torze prowadzącym w stronę Śląska. Drugi, który niedawno rozpoczęto, obejmuje drugi tor w kierunku Pomorza. Podzielenie projektu na dwa etapy pozwoliło na kursowanie pociągów towarowych bez kilkumiesięcznej/kilkuletniej konieczności objazdu przez stację Bydgoszcz Główna. Pierwszy etap objął remont 28 km torów i kosztował 54 mln złotych. Drugi, obecnie trwający etap wart jest 60 mln złotych. Remont linii kolejowej 131 w okolicach Brzozy to część inwestycji wartej 66 mln złotych.

Linia 201 powoli staje się coraz ważniejsza, w lipcu ogłoszono przetarg na jej elektryfikację z Maksymilianowa do Gdynii wraz ze zwiększeniem dopuszczalnej prędkości, prace powinny się zakończyć w ciągu 6,5 roku. W planach jest również sporej wielkości, dwupoziomowy węzeł kolejowy w Maksymilianowie, z tego powodu konieczne było przeprojektowanie wiaduktu drogowego w ciągu drogi ekspresowej S5.

Planowana jest również budowa platformy multimodalnej w pobliżu granicy Bydgoszczy i gminy Solec Kujawski. Platforma multimodalna to węzeł przeładunkowy towarów przewożonych różnymi środkami transportu (rzecznym, drogowym, powietrznym i kolejowym). W Bydgoszczy miałby początkowo powstać tzw. port suchy, który pozwoli na przeładunek towarów przywiezionych po torach i drogach. Nie wiadomo jednak czy i kiedy taka platforma powstanie. Bydgoszcz leży w idealnym miejscu na styku dwóch linii kolejowych, drogi szybkiego ruchu (budowa niedawno się rozpoczęła, ostatnie zdjęcia mogliście zobaczyć tutaj), przy międzynarodowym lotnisku, a po ewentualnej kaskadyzacji Wisły również możliwy byłby tutaj transport towarów rzeką. Władze Torunia próbują utrudnić możliwość powstać platformy w Bydgoszczy poprzez lobbowanie na rzecz swojego miasta, mimo że Toruń jest położony znacznie gorzej.

Okolice Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego (zdjęcia z inwestycji na terenie BPPT pojawią się w środę na blogu)

 

Okolice stacji Bydgoszcz Emilianowo, w tle droga krajowa nr 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nowa Wieś Wielka. Widok z wiaduktu prowadzącego do bazy paliwowej

 

 

 

 

 

Nowa Wieś Wielka. Przebudowa przejazdu kolejowego

 

 

 

Remont linii kolejowej 131 od Brzozy do Nowej Wsi Wielkiej. Wymieniane są podkłady, szyny, słupy i sieć trakcyjna. W Chmielnikach przesuwany jest przystanek kolejowy

 

 

 

 

 

 

 

W tle widoczny przejazd kolejowy w ciągu drogi krajowej nr 25

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.