niedziela, 18 Sierpień 2019

[Remonty torów kolejowych] Od Nowej Wsi Wielkiej do Bydgoszczy

Niemal od roku trwa remont linii kolejowej nr 201 na odcinku Nowa Wieś Wielka – Bydgoszcz Wschód – Maksymilianowo, będącej towarową obwodnicą Bydgoszczy. W okolicy Brzozy trwa również remont torów na linii kolejowej nr 131, która prowadzi z Nowej Wsi Wielkiej, przez Bydgoszcz Główną do Maksymilianowa.

Zdjęcia do dzisiejszego wpisu w całości są autorstwa Tomasza Ciesielskiego, który również przygotowuje tabelkę z aktualnym stanem prac przygotowawczych do budowy drogi ekspresowej S5. Tabelkę możecie zobaczyć w każdym wpisie dotyczącym S5, między innymi tutaj.

Linia kolejowa 201 to tory biegnące z Nowej Wsi Wielkiej do Gdyni przez Bydgoszcz Wschód i Kościerzynę. Stanowi ona alternatywną, do linii kolejowej 131, trasę na Pomorze.Wykorzystywana jest przez pociągi towarowe, które mogą omijać stację Bydgoszcz Główna. Linia kolejowa 131 to trasa z Chorzowa do Tczewa, przez Bydgoszcz Główną.

Remont kolejowej obwodnicy Bydgoszczy został podzielony na dwa etapy. Pierwszy, zakończony, zakładał remont torów na torze prowadzącym w stronę Śląska. Drugi, który niedawno rozpoczęto, obejmuje drugi tor w kierunku Pomorza. Podzielenie projektu na dwa etapy pozwoliło na kursowanie pociągów towarowych bez kilkumiesięcznej/kilkuletniej konieczności objazdu przez stację Bydgoszcz Główna. Pierwszy etap objął remont 28 km torów i kosztował 54 mln złotych. Drugi, obecnie trwający etap wart jest 60 mln złotych. Remont linii kolejowej 131 w okolicach Brzozy to część inwestycji wartej 66 mln złotych.

Linia 201 powoli staje się coraz ważniejsza, w lipcu ogłoszono przetarg na jej elektryfikację z Maksymilianowa do Gdynii wraz ze zwiększeniem dopuszczalnej prędkości, prace powinny się zakończyć w ciągu 6,5 roku. W planach jest również sporej wielkości, dwupoziomowy węzeł kolejowy w Maksymilianowie, z tego powodu konieczne było przeprojektowanie wiaduktu drogowego w ciągu drogi ekspresowej S5.

Planowana jest również budowa platformy multimodalnej w pobliżu granicy Bydgoszczy i gminy Solec Kujawski. Platforma multimodalna to węzeł przeładunkowy towarów przewożonych różnymi środkami transportu (rzecznym, drogowym, powietrznym i kolejowym). W Bydgoszczy miałby początkowo powstać tzw. port suchy, który pozwoli na przeładunek towarów przywiezionych po torach i drogach. Nie wiadomo jednak czy i kiedy taka platforma powstanie. Bydgoszcz leży w idealnym miejscu na styku dwóch linii kolejowych, drogi szybkiego ruchu (budowa niedawno się rozpoczęła, ostatnie zdjęcia mogliście zobaczyć tutaj), przy międzynarodowym lotnisku, a po ewentualnej kaskadyzacji Wisły również możliwy byłby tutaj transport towarów rzeką. Władze Torunia próbują utrudnić możliwość powstać platformy w Bydgoszczy poprzez lobbowanie na rzecz swojego miasta, mimo że Toruń jest położony znacznie gorzej.

Pozostałe inwestycje

Line


Podaj poprawny adres mailowy jeśli chcesz otrzymać odpowiedź na swoje pytanie.
Chcesz wysłać załącznik? Napisz bezpośrednio: bydgoszczwbudowie@gmail.com