niedziela, 09 Grudzień 2018

[Bieżące utrzymanie] Bulwary nad Brdą

Po raz czwarty na blogu muszę się zająć bieżącym utrzymaniem inwestycji publicznych. Tym razem postanowiłem przyjrzeć się bulwarom nad Brdą, gdzie chwasty potrafią być wyższe na nowych niż na starych odcinkach. Brak bieżącego utrzymania prowadzi do przyspieszonej degradacji odnowionych nabrzeży, a to przyspiesza konieczność kolejnego remontu

Dzisiejszy wpis to kontynuacja serii rozpoczętej, która nazywała się „Jeszcze perełka czy już ruina?”, nazwa wzięła się od podjętego w pierwszym wpisie tematu – Wyspy Młyńskiej. Naszej perełki, którą wszyscy odwiedzają i się nią chwalą, łącznie z osobami odpowiedzialnymi na jej utrzymanie. Pierwszy wpis wywołał małą burzę i przez wiele miesięcy był najczęściej wyświetlanym wpisem na blogu. Sprawę podjął również jeden z dziennikarzy Expressu Bydgoskiego, większość usterek szybko naprawiono co pokazałem w drugim wpisie serii. Natomiast trzeci dotyczył wyremontowanego odcinka nabrzeży nad Starym Kanałem Bydgoskim, remont został nawet nagrodzony, a po kilku latach od realizacji wygląda jakby minęło minimum 15 lat.
Dzisiejszy wpis jest również kontynuacją większego cyklu dotyczącego bulwarów nad Brdą, który zaczął się od debaty na temat terenów nadrzecznych, która została zorganizowana przez Miejską Pracownię Urbanistyczną. W kolejnym wpisie mogliście zobaczyć jak przebudowę bulwarów wykonuje się we Wrocławiu, dwa tygodnie temu jako pierwszy poinformowałem o zbliżającej się rewitalizacji nabrzeży od mostu Bernardyńskiego do Pomorskiego (bez odcinka przy dworcu autobusowym). Jeśli trafię w dobrą pogodę to jeszcze w czerwcu na blogu powinien ukazać się wpis o przebudowie bulwarów nad Wisłą w Warszawie.

Przyjrzałem się czterem odcinkom bulwarów: przy dworcu autobusowym, od mostów Solidarności do mostu Królowej Jadwigi (przy Śluzie Miejskiej) i od mostu Królowej Jadwigi do mostów kolejowych (przy Astorii), które były remontowane w latach 2012-2014 oraz starszym bulwarom od mostów Solidarności do mostu Sulimy Kamińskiego (przy Operze).

Pierwsze co rzuca się w oczy to coraz wyższe chwasty, które najszybciej degradują nowe nawierzchnie. W niektórych miejscach zniknęły ławki, w wielu miejscach brakuje również kostki brukowej, szczególnie tej najmniejszej. Nawierzchnia ma coraz więcej dziur w których tworzą się kałuże, przyspiesza to powiększaniu się nierówności, pozostawiony „goły” beton powoli zaczyna się łuszczyć, zapadają się okolice studzienek, krawężniki, a niektóre śruby trzymające deski dawno przestały spełniać swoje zadanie.

Najgorszy i najbardziej niespodziewany widok czekał mnie jednak przy Śluzie Trapezowej, śluzie która po kilkudziesięciu latach została odkopana i odnowiona. Planuje się tam również ustawienie statku. Tuż po zakończonych pracach można był częściowo wejść do tej śluzy, obecnie nie sprawia to żadnej przyjemności. Wejście to było przez wiele tygodni zalane, nikt przy budowie nie zadbał o poprowadzenie jakiegokolwiek odpływu przez co wszystkie powierzchnie pokryte są brudem, metalowe schodki rdzewieją, oby tylko drewniane wrota nie zaczęły gnić. Przed Śluzą Trapezową zamontowano lampy w podłożu, jedna z nich została zniszczona prawdopodobnie w czasie remontu Śluzy Miejskiej (w czasie remontu teren ten był odgrodzony, składowano tutaj różne materiały.

Bulwarów nie oszczędzili również wandale, ale mimo że to potępiam to najmniej zwracałem na to uwagę. Tego typu zniszczenia mogą powstać każdej nocy, więc nie zawsze można od razu zadziałać.

Odcinek bulwarów na wysokości dworca autobusowego

 

Styk starego z nowy. Gdzie jest więcej chwastów?

Fragmenty zalane betonem przynajmniej dłużej nie będą zarastać chwastami

 

Łuszczący się beton na siedziskach

Oprócz uniesionej betonowej płyty brakuje również sporego kawałka kostki

 

Pole do gry w bule raczej nie cieszy się popularnością, ale czy jest to powód żeby to zarosło chwastami?

 

Pole do gry w bule raczej nie cieszy się popularnością, ale czy jest to powód żeby to zarosło chwastami?

 

Kiedyś stała tutaj ławka

Odcinek bulwarów od mostu Sulimy-Kamińskiego do mostów Solidarności

 

Te dziury pojawiły się po remoncie mostu Sulimy-Kamińskiego, ekipy budowlane dojeżdżały w te rejony różnymi pojazdami. Uszkodzenia naprawiono, ale niezbyt dobrze

Da deska jest luźna minimum od ubiegłego roku

 

Ciężko pokazać nierówne chodniku, tutaj dołki są gdzie leży ciemny piasek

 

Wybrzuszenia od korzeni drzew?

 

Po co w tym miejscu była kratka ściekowa(?) tego nie wiem, ale już natura zastąpiła ją ziemią

 

Kiedyś były zaślepki, pewnie żeby śruby nie rdzewiały

 

Ubytki w nawierzchni z widokiem na nowy symbol Bydgoszczy – marinę na Wyspie Młyńskiej

 

Tej kostki nie ma już od wielu miesięcy

 

Odcinek bulwarów od mostów Solidarności do mostu Królowej Jadwigi

 

Zapadające się dziwne schodki przy mostach Solidarności

 

Zapadające się dziwne schodki przy mostach Solidarności

 

Tu była kiedyś ławka

 

Pasy od barierek do bram śluzy specjalnie wysypano kamieniem, żeby symbolizowało to dawny przebieg Brdy, jeszcze trochę i wszystko zarośnie chwastami

 

Zniszczone oświetlenie

 

Zbliżenie na zniszczone oświetlenie

 

Wejście do Śluzy Trapezowej

 

Wejście do Śluzy Trapezowej

 

Wejście do Śluzy Trapezowej

 

Dziury w nowych schodach

 

Dziury w nowych schodach

Tutaj stały kiedyś trzy ławki/fotele, były pomalowane przez wandali, ale czy jest to powód do ich usunięcia?


 

Odcinek bulwarów od mostu Królowej Jadwigi do mostów kolejowych

 

Zapadające się okolice studzienek to nie tylko wina samochodów, tutaj samochody nie jeżdżą

 

Zapadający się krawężnik

Zarośnięte stare nabrzeża Brdy

 

Zarośnięte nabrzeża, na pierwszym planie nowe, w tle stare


Uszkodzenia spowodowane przez wandali


Skwer przy ulicy Unii Lubelskiej i mostach kolejowych. Mniej więcej tak kończy się brak bieżącego utrzymania. Nie jestem w 100% pewny czy była tutaj jakaś kostka położona, ale w niektórych miejscach można pojedyncze kostki znaleźć, żeby znaleźć krawężnik trzeba się nieźle postarać

Jeśli tak dba się o inwestycje zrealizowane kilka lat temu to czy jest sens robienia kolejnych?

Pozostałe inwestycje

Line


Chcesz wysłać załącznik? Napisz bezpośrednio: kontakt@bydgoszczwbudowie.pl