Podsumowanie 2016 roku

Podsumowanie 2016 roku

Rok 2016 zbliża się ku końcowi, wielu z Was dzisiaj wieczorem będzie świętować, część pewnie pójdzie do pracy. Zanim jednak zajmiecie się imprezowaniem/pracą zapraszam do subiektywnego podsumowania roku. W końcu koniec roku to idealny czas na takie wpisy. Tegoroczne podsumowanie postanowiłem zrobić w formie “alfabetu wydarzeń”, ciekawi co się działo w mijającym roku?

A – Akademia Muzyczna – uczelnia boryka się od lat z problemami lokalowymi, jej budynki są rozrzucone po Bydgoszczy, władze uczelni marzyły o nowej siedzibie. W tym roku plany stały się dużo bardziej realne. Nowy budynek ma zostać wybudowany w miejscu zapomnianym przez większość mieszkańców, przy stawie pomiędzy ulicami Kamienną i Chodkiewicza, kilkaset metrów od Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. W tym roku odbył się konkurs na projekt nowej siedziby uczelni Wygrała pracownia Plus3-Architekci, nie obyło się od problemów. Projekt zwyciężył dzięki czterem głosom (na siedem), kilka miesięcy trwały procedury odwoławcze. Ostatecznie jesienią sąd potwierdził zwycięzcę konkursu. Inwestycja ma kosztować około 100 mln złotych, budowa powinna zakończyć się w 2020 roku. Więcej wizualizacji znajdziecie tutaj

B – Brda – główny atut Bydgoszczy, dzięki tej rzece miasto w ogóle się rozwinęło. Ostatnie lata to powrót do rzeki, który został zapoczątkowany przez budowę biurowców BRE. W 2016 roku zwiększyła się ilość inwestycji przy rzece, tych zapowiadanych i tych w budowie. W przyszłym roku powinna się zacząć budowa nowego basenu Astorii, w 2016 na blogu Bydgoszcz w budowie pojawiły się pierwsze wizualizacje (patrz literka G), kończy się budowa Nordic Haven, zapowiedziano budowę Nordic Astrum (obie inwestycje pod literką N), czwartego kręgu Opery Nova (literka R), nowej siedziby klubu wioślarskiego Lotto Bydgostia (literka L) i nowego mostu tramwajowego (literka K), rozpoczęła się budowa River Tower (literka W), lodowiska (literka T) oraz pierwszego biurowca wchodzące w skład kompleksu Arkada Business Park (literka U). Planowane są również inne, mniejsze inwestycje w pobliżu Brdy. Szkoda tylko, że nie ma większych szans na remont kolejnych odcinków bulwarów na Brdą (klik) ze względu na brak możliwości uzyskania dofinansowania

C – Chodkiewicza – niemal cały 2016 rok ulica Chodkiewicza była wyłączona z ruchu tramwajowego. Spowodowane to było remontem odcinka od ulicy Płockiej do Wyszyńskiego. Po zakończeniu remontu w końcu w ten rejon mogły wjechać tramwaje niskopodłogowe. Ulica zaczyna się coraz szybciej zmieniać, na to wpływ ma nie tylko remont, w pobliżu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego powstaje zespół budynków mieszkalnych – City Park, wkrótce rozpocznie się budowa Akademii Muzycznej (literka A), działki pomiędzy uczelnią a ulicą Chodkiewicza również zmieniają właściciela i wkrótce w miejscu krzaków i parkingów wyrosną kolejne mieszkania

D – dotacja – bez dotacji z Unii Europejskiej obecnie praktycznie nie prowadzone są żadne inwestycje miejskie. Rok 2016 był rokiem przejściowym pomiędzy dwoma budżetami UE (na lata 2007-2013 i 2014-2020), widać spore spowolnienie w inwestycjach publicznych, przyszły rok powinien być zdecydowanie lepszym.

E – ekspansja – powołanie Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego to prawdopodobnie najlepsza inwestycja, jaką w ostatnich latach przeprowadziło miasto Bydgoszcz. Na terenach po dawnym Zachemie w krótkim czasie powstało kilkanaście hal produkcyjnych i kolejne ciągle powstają. Tempo rozbudowy jest tak szybkie, że BPPT nie nadąża pozyskiwać nowych terenów. Inwestycje prowadzone są w pobliżu (patrz literka H). Aby sprostać rosnącemu zainteresowaniu terenami inwestycyjnymi Urząd Miasta i BPPT starają się o wycinkę pobliskich lasów. Najbardziej optymistyczna wersja zakłada wycinkę około 1400 hektarów, czyli niemal 5 razy więcej niż dzisiejsza powierzchnia parku przemysłowego. Dla zobrazowania ogromu planowanej wycinki to w przybliżeniu powierzchnia Śródmieścia, Szwederowa, Okola, Wilczaka, Błonia, Górzyskowa, Babiej Wsi, Wzgórza Wolności i Wyżyn, razem wziętych. Pozyskanie tak tych terenów pozwoli na starania pozyskania inwestorów między innymi z sektora motoryzacyjnego, dla przykładu nowa fabryka Volkswagena we Wrześni zajmuje około 220 hektarów, w której 3000 pracowników będzie produkować do 100 000 samochodów rocznie. Tereny o które mógłby się powiększyć park przemysłowy oznaczono na szaro

F – Fordon – największa dzielnica Bydgoszczy. Na początku roku udało się otworzyć nową linię tramwajową do tej dzielnicy (klik). Kiedy pierwszy raz wybrałem się zobaczyć gdzie będzie realizowana budowa miałem wrażenie, że inwestycja planowana jest w polu. Jednak coraz szybciej zaczyna się to zmieniać, przy nowej trasie powstaje już kilka budynków mieszkalnych, a kolejne są planowane. Na terenie Fordonu w minionym roku budowano również nową szkołę, sporo wyremontowano dróg i kolejne aktualnie są budowane

G – grafika (wizualizacja) – 2016 rok obfitował w ogromną ilość wizualizacji, lepszych i gorszych. Kilka z nich zaprezentowałem jako pierwszy – między innymi nowy nową Astorię i Stary Rynek

H – hala magazynowa – mijający rok to początek bardzo szybkiego rozwoju rynku magazynowego w mieście. Głównie za sprawą firmy Panattoni Europe, która na terenie dawnego Zachemu wybudowała już cztery hale, między innymi dla centrum logistycznego Kaufland (największa hala na poniższej wizualizacji), a kilka kilometrów dalej w pobliżu nowo wybudowanej tzw. obwodnicy Kapuścisk kończy budowę centrum logistycznego Carrefour. Obok ostatniej inwestycji swoje magazyny pod wynajem powoli zaczyna budować firma Waimea. Ostatnie zdjęcia tych inwestycji znajdziecie tutaj

I – Immobile K3 – moim zdaniem najważniejsza inwestycja mijającego roku. W miejscu w którym mieścił się obskurny parking, a wcześniej dworzec autobusowy oraz skrzyżowanie fosy miejskiej i zamkowej (więcej o pracach archeologicznych przeczytacie tutaj) budowany jest nowoczesny biurowiec. Wszystko wskazuje na to, że budynek będzie stymulował okolicę do zmian. Prezydent Bydgoszczy podczas wmurowania kamienia węgielnego (klik) zapowiedział remont pobliskiego placu Kościeleckich, będącego jednym z ważniejszych węzłów przesiadkowych. Codziennie na plac wjeżdża kilka dziennych oraz wszystkie nocne linie autobusowe. Dwukrotnie miałem okazję odwiedzić plac budowy, ostatnie zdjęcia pojawiły się na stronie kilka dni temu (klik)

J – Jubileusz – miniony rok to między innymi 70. rocznica powstania Wojskowych Zakładów Lotniczych, 60-lecie Opery Nova oraz 670 urodziny Bydgoszczy. Ten ostatni jubileusz może nie jest tak okrągłą rocznicą jak ten sprzed czterech lat (;)), ale z tej okazji zorganizowano kilka imprez. Wydano również kalendarz, w którym było moje zdjęcie (poniżej). Opera Nova na urodziny otrzymała około 13 milionów złotych dotacji na modernizację i doposażenie gmachu, zapowiedziano również rozbudowę, a Wojskowe Zakłady Lotnicze zakończyły budowę hangaru w którym będą malowane samoloty, również pasażerskie

K – Konsultacje – w 2016 roku Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej wraz z Urzędem Miasta przeprowadził kilka konsultacji, lub czegoś co ma przypominać konsultacje. Większość postulatów zazwyczaj się odrzuca z mniej lub bardziej sensownych powodów. Wiosną przeprowadzono konsultacje dotyczące budowy Trasy WZ od Bydgoszczy Wschód do węzła zachodniego (ulica Grunwaldzka), jednak do dzisiaj ich nie podsumowano. Konsultacje dotyczące budowy nowego mostu tramwajowego okazały się farsą, najpierw wybrano firmę która miała ocenić gdzie wybudować most (do wyboru przydłużenie ulicy Perłowej lub w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego), później przeprowadzono konsultacje z pytaniem gdzie ten most umiejscowić. Podczas omówienia konsultacji wielokrotnie przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej powtarzali, że celem konsultacji nie było wyłonienie wariantu, po kilku tygodniach okazało się, że jednak był taki cel. W konsultacjach postulowałem między innymi o wykonanie przystanków tramwajowych z możliwością wjazdu na nie autobusów. Niestety “niedasie”, nie w Bydgoszczy, bo w innych polskich miastach się da (Toruń, Łódź, Kraków, Wrocław, Warszawa i zapewne wiele innych). Cyrk jaki zapewnił ZDMiKP skutecznie mnie odstraszył od brania udziału w kolejnych konsultacjach

L – Lotto Bydgostia – a dokładnie Regionalne Towarzystwo Wioślarskie LOTTO-Bydgostia Bydgoszcz. Najbardziej utytułowany bydgoski klub, nieprzerwanie od 1993 roku zdobywca Drużynowego Mistrzostwa Polski, przez lata wychowano tutaj kilku zdobywców medali Igrzysk Olimpijskich. W minionym roku, na IO w Rio de Janeiro zawodniczki z Bydgoszczy przywiozły dwa medale – złoty w dwójce podwójnej (Magdalena Fularczyk-Kozłowska i Natalia Madej) oraz brąz w czwórce podwójnej kobiet (Monika Ciaciuch). Klub wkrótce zyska nową siedzibę, w 2016 roku rozstrzygnięto konkurs na projekt budynku, więcej o inwestycji przeczytanie tutaj

M – mapa inwestycji – nowość na blogu Bydgoszcz w budowie. Od kilku miesięcy macie możliwość sprawdzenia jaką budowę codziennie mijacie w drodze do pracy/szkoły, większość obecnie realizowanych inwestycji ma również link do ostatniej relacji zdjęciowej. Mapę znajdziecie tutaj, obecnie jest to zbiór ponad 600 inwestycji rozpoczętych, zakończonych, planowanych i odrzuconych na przestrzeni ostatnich 10 lat. Wiele jest też braków, dlatego jeśli taki widzicie to koniecznie piszcie o tym w komentarzach pod mapą

N – Nordic Development – firma, która wybudowała Nordic Haven, najwyższy budynek mieszkalny z piętrami biurowymi w centrum Bydgoszczy. Budynek ma 55 metrów wysokości, obecnie trwają odbiory. W mijającym roku trzykrotnie odwiedzałem budowę, byłem również na ostatnim piętrze, Bydgoszcz z tej wysokości jest jeszcze ładniejsza niż z dołu, sami się przekonajcie (klik). Firma jednak nie kończy z budową wysokich budynków, niedługo ma się rozpocząć budowa kolejnego apartamentowca o tej samej wysokości przy ulicy Babia Wieś – Nordic Astrum (drugie zdjęcie)

O – obwodnica – przez Bydgoszcz przebiega jedna z ważniejszych dróg na trasie północ – południe w Polsce – droga krajowa nr 5. Ogromna ilość tirów dziennie przecina miasto i powoduje spore korki. Obwodnica w ciągu drogi ekspresowej od lat jest bardzo oczekiwana w Bydgoszczy, w tym roku inwestycja stała się bardzo realna. Wybrano wykonawców wszystkich siedmiu odcinków S5 w naszym województwie. Obecnie inwestycja jest na etapie otrzymywania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), nie obyło się bez problemów. Podczas opracowywania projektu drogi na odcinku obecna DK 5 – DK 25 okazało się, że jedna ze spółek PKP przypomniała sobie o sporej inwestycji pod Bydgoszczą, akurat w miejscu gdzie poprowadzona zostanie droga ekspresowa (węzeł kolejowy), trzeba było przeprojektować wiadukt co spowodowało niewielkie opóźnienia. Budowa obwodnicy ma się rozpocząć na wiosnę, po otrzymaniu ZRID, obecnie zaczynają się pierwsze wycinki drzew (w pobliżu Świecia i przed Zamościem). Poniżej możecie zobaczyć na jakim etapie są poszczególne fragmenty drogi ekspresowej (opracował Tomkisiel, skyscrapercity.com), obwodnica to odcinki nr 3 i 4

P – Pesa – jeden z największych pracodawców w mieście. Na początku roku firma dostarczyła 12 niskopodłogowych tramwajów, które zostały skierowane do obsługi nowo otwartej linii tramwajowej do Fordonu. Nie jest to jednak koniec zakupów realizowanych w Bydgoszczy. Kilka tygodni temu Pesa była jedynym oferentem w przetargu na zakup kolejnych 18 tramwajów. Dostawy mają się rozpocząć w przyszłym roku, zakup realizowany jest wraz z budową nowej linii tramwajowej na ulicy Kujawskiej (więcej informacji) i przebudowy pętli tramwajowej na osiedlu Kapuściska

R – rozbudowa – w mijającym roku coraz więcej mówiło się o rozbudowie dwóch ważnych instytucji – Opery Nova i Filharmonii Pomorskiej. Rozbudowa tej ostatniej została zatwierdzona pod koniec tego roku, budynek ma się wzbogacić między innymi o salę na kilkaset osób, parking podziemny. Do istniejącego budynku zostanie dobudowany nowy, niewiele się zmieni w głównej sali (tylko oświetlenie i nagłośnienie), aby nie zniszczyć akustyki. Rozbudowa Opery Nova na razie jest na etapie zatwierdzenia współpracy, kosztami inwestycji mają się podzielić miasto Bydgoszcz i Urząd Marszałkowski. Nowy budynek potrzebny jest między innymi w celu zatrzymania międzynarodowego festiwalu Camerimage, powstanie również parking poziomowy.

S – Stary Rynek – główny plac Bydgoszczy, od lat błagający o remont. W 2016 przedstawiono pierwsze założenia przebudowy i zorganizowano konsultacje społeczne, inwestycja ma się rozpocząć w przyszłym roku. Najważniejszym założeniem przebudowy jest usunięcie ruchu z płyty rynku. Blog Bydgoszcz w budowie jako pierwszy dotarł do wizualizacji nowego Starego Rynku (klik), do dzisiaj wpis zawierający te wizualizacje jest najczęściej odwiedzanym wpisem na blogu w historii

T – Torbyd – przez kilkadziesiąt lat Torbyd pełnił funkcję lodowiska, na którym swoje mecze rozgrywał klub hokejowy. Budynek położony przy ulicy Ogińskiego został zamknięty w 2002 roku z powodu tragicznego stanu technicznego, remont był nieopłacalny. W 2016 roku budynek został zburzony, burzenie kosztowało 2 złote + VAT. W grudniu teren po Torbydzie został sprzedany za 10 mln złotych, przed burzeniem nie było chętnych na teren za dużo niższe kwoty. Na obecnie pustej działce powstaną między innymi mieszkania. Nowy właściciel ma 5 lat na ukończenie budowy. W pobliżu hali Łuczniczka budowany jest nowy Torbyd, ostatnie zdjęcia znajdziecie tutaj

U – ulica Fordońska – jedna z głównych ulic w Bydgoszczy, w mijającym roku większość tej ulicy straciło status drogi krajowej, nie zmniejszyło to jednak ruchu. Ulica stała się za to połączeniem trzech dużych inwestycji biurowych – Arkada Business Park, Optimum Park oraz Scanpark Business Park. Wszystkie te inwestycje przedstawiłem w tym tygodniu na blogu

W – wieżowiec – po latach zdominowanych przez 3-piętrowe bloki Bydgoszcz powoli zaczyna rosnąć w górę. W mijającym roku rozpoczęto budowę pierwszego wieżowca – River Tower. Co kraj to inne podejście do słowa “wieżowiec”. W Polsce za wieżowiec uznaje się raczej budynek wysokościowy, czyli budynek który ma wysokość większą niż 55 metrów (licząc do stropu nad ostatnią kondygnacją). Wspomniany River Tower będzie miał 65 metrów wysokości, budowa rozpoczęła się w lipcu, w październiku wmurowano kamień węgielny. Planowany koniec budowy to połowa 2018 roku

Z – Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej – instytucja publiczna, która z roku na rok coraz gorzej funkcjonuje. O farsie związanej z konsultacjami społecznymi pisałem wyżej, jednak apogeum tragedii tej instytucji była informacja opublikowana na facebooku w połowie roku. Ogłoszono wtedy, że ZDMiKP nie będzie odpowiadał na wiadomości na tym portalu, odpowiedzi będą jedynie na oficjalne pisma. Oficjalnie zarząd cofnął się o kilka lat w rozwoju. Co ciekawe na pisma również nie zawsze odpisują, mimo że w każdym mailu piszę magiczną formułkę “proszę o odpowiedź w trybie dostępu do informacji publicznej”. Miesięcznie wysyłam kilka maili między innymi do tej instytucji, aby przyspieszyć odpowiedź (i mieć pewność że ją otrzymam) piszę na maila Prezydenta Bydgoszczy. Mail jest drukowany, otrzymuje kilka pieczątek, zostaje zeskanowany i wysłany do zarządu dróg, po kilku dniach otrzymuję odpowiedź. Raz dla porównania wysłałem ten sam mail do Prezydenta i do zarządu. Odpowiedź otrzymałem na maila do Prezydenta.

Ż – żużel – problemy tego sportu w mieście z roku na rok były coraz większe. Nowym właścicielem pod koniec ubiegłego roku został Władysław Gollob. Wydawało się, że problemy wreszcie zostaną przezwyciężone, jednak ilość konfliktów w jakich uczestniczył nowy właściciel była tak duża, że mnie jako kibica Polonii skutecznie zniechęciła do przychodzenia na mecze. Sponsorów również to nie przekonało. Pan Władysław Gollob na początku roku obraził jednego z lepszych bydgoskich wychowanków (Szymon Woźniak), bo ten postanowił się rozwijać w Ekstralidze, latem popadł w konflikt z dwoma juniorami, którzy odmówili dalszej jazdy. W trakcie sezonu właściciel oskarżał wszystkich wokół (kluby w I lidze) o spisek przeciwko Polonii i próbę zdegradowania zespołu do najniższej klasy rozgrywkowej (klub był po prostu tak słaby), ostatnio Pan Władysław popadł w konflikt z dawnymi żużlowcami Polonii, którzy wystąpili w turnieju kończącym sezon. Kilka tygodni temu miasto ogłosiło, że Polonia wreszcie doczeka się nowego stadionu. Na początek zostanie przebudowana przeciwległa prosta, jedyny sektor na którym cokolwiek widać (oprócz trybuny głównej). O bezsensie pokazanego projektu więcej napiszę w najbliższym przeglądzie miesiąca, nie ruszona będzie trybuna główna, która z roku na rok jest w gorszym stanie

Macie lepsze propozycje do poszczególnych literek? Koniecznie dajcie znać w komentarzach.

PS. Na koniec, już poza alfabetem chciałbym wszystkim podziękować za zaglądanie na bloga. Miesięcznie jest trzykrotnie więcej niż przed rokiem. Dziękuję również CDI Konsultanci Budowlani, Nordic Development, Idea Przestrzeń Biznesu za umożliwienie wejścia na budowy oraz Moderator Inwestycje, Arkada-Invest, Hunger Development, Bydgoskiej Agencji Rozwoju Regionalnego i innym za życzliwość i udostępnianie informacji o własnych inwestycjach. Dziękuję również tym chcącym być anonimowymi, którzy udostępniają informacje o inwestycjach, w tym sporo wizualizacji. Jeśli o kimś zapomniałem to przepraszam i również dziękuję 🙂

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x