poniedziałek, 10 Grudzień 2018

[Nowy most tramwajowy] Konsultacje społeczne

Do końca zbliżają się kolejne w tym roku konsultacje społeczne. Tym razem dotyczące budowy nowego mostu tramwajowego. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej rozważa dwie lokalizacje nowego mostu – na przedłużeniu zjazdu z „Górnego Tarasu” przy ulicy Perłowej oraz w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego. Obie lokalizacje przybliżyłem we wpisie z lutego: [Rozbudowa sieci tramwajowej] Gdzie wybudować nowy most?

Co ważne oba warianty zakładają budowę nowego mostu drogowego w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego (druga nita). Ponadto wariant pierwszy zakłada budowę nowej pętli tramwajowej przy ulicy Bałtyckiej/Fordońskiej i likwidację starej, wariant 2 nie wprowadzi żadnych zmian w rejonie pętli „Bałtycka”. Poniżej przedstawiam argumenty za wybraniem wariantu 1 oraz uwagi do projektu, które zostały zgłoszone do Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

Was również namawiam do wysyłania swoich uwag na adres konsultacje@zdmikp.bydgoszcz.pl do jutra tj. niedzieli 14-08-2016. Karta konsultacyjna i pełen opis wszystkich wariantów możecie zobaczyć na stronie ZDMiKP. Jak pokazał przykład niedawnych konsultacji dotyczących przebudowy płyty Starego Rynku liczy się ilość. Niestety zazwyczaj nic więcej, dlatego zachęcam do wysyłania e-maili. Dla Was to tylko kilkanaście minut (gotowy wzór macie poniżej, wystarczy kopiować to co uważacie za słuszne), a dla całego miasta to inwestycja na kilkadziesiąt lat.

Argumenty za budową nowego mostu na wysokości ulicy Perłowej (wariant 1):

  • dodatkowa przeprawa przez Brdę dla służb ratunkowych – mosty Pomorski i Kazimierza Wielkiego nie mają wielkiej przepustowości, co w godzinach szczytu powoduje problemy z przejazdem ww. pojazdów
  • dodatkowa przeprawa przez Brdę dla pieszych i rowerzystów – dla rowerzystów będzie to atrakcyjna przeprawa (połączy środek dzielnicy Bartodzieje i Wyżyny), sąsiednie mosty nie są przystosowane dla potrzeb rowerzystów, pieszy również będą chętnie korzystać z nowego mostu z powodu oddalenia od hałaśliwych dróg
  • znaczne skrócenie drogi z „Górnego Tarasu” do Fordonu (dzisiaj tramwaj musi się cofać do ronda Toruńskiego i Fordońskiego),
  • odciążenie ronda Fordońskiego i Toruńskiego (znikną tramwaje do Fordonu, inne linie rozkładają się pomiędzy odcinki Perłowa – rondo Toruńskie – rondo Fordońskie i Perłowa – Bałtycka – rondo Fordońskie, co powinno pozwolić na minimalne skrócenie oczekiwania przez tramwaje na zielone światło),
  • dodatkowa pętla awaryjna dla tramwajów zjeżdżających z „Górnego Tarasu”
  • nowy most tramwajowy uczyni pobliskie tereny bardziej atrakcyjne pod inwestycje mieszkaniowe jeśli zostaną zlikwidowane ogródki działkowe
  • nowy most na wysokości ulicy Perłowej umożliwi wprowadzenie w przyszłości tramwajów w sam środek dużego osiedla Bartodzieje
  • budowa mostu na wysokości ulicy Perłowej nie zwiększy skomplikowania cyklu świateł w okolicy mostu Kazimierza Wielkiego, co znacznie wpłynie na przepustowość skrzyżowań Fordońska x Kazimierza Wielkiego i Toruńska x Kazimierza Wielkiego

Uwagi do wariantu 1:

  • budowa mostu z chodnikami po obu stronach – most stanie się bardziej atrakcyjny dla pieszych chcących obserwować widoki z mostu w obu kierunkach, chodniki po obu stronach pozwolą skrócić niektórym pieszym długość i czas przejścia (nie będzie konieczności przechodzenia dwukrotnie przez tory tramwajowej na których będą światła)
  • budowa zjazdów rowerowych na bulwary po stronie południowej podobnie jak po stronie północnej – umożliwi to łatwiejsze przemieszczanie się po ewentualnej budowie bulwarów nad Brdą po stronie południowej w obu kierunkach
  • zostawienie rezerwy pod most tramwajowy w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego – niewielki koszt takiej rezerwy powoduje ogromne oszczędnosci za kilkanaście/kilkadziesiąt lat kiedy taka przeprawa będzie konieczna
  • wykorzystanie lewego toru zjazdowego z „Górnego Tarasu” na węźle Perłowa tylko do skrętu w kierunku ronda Toruńskiego, natomiast prawy tor dla tramwajów jadęcych w kierunku Łęgnowa i na nowy most – wykorzystanie skrętu z Perłowej w stronę Łęgnowa  jest znikome (poza trasami zjazdowymi do zajezdni), kumulowanie większego ruchu na jednym torze może powodować korki
  • przedłużenie drogi rowerowej od mostu tramwajowego w dalszym ciągu ulicy Perłowej i dalej na „Górny Taras” oraz przedłużenie drogi rowerowej od nowego mostu drogowego w dalszym ciągu ulicy Planu 6-letniego – droga rowerowa umożliwy bezpieczny przejazd dla rowerzystów jadących z Wyżyn, Glinek i Kapuścisk na drugą stronę Brdy (lub w drugą stronę), obecnie najbliższy bezpieczny zjazd z „Górnego Tarasu” jest dopiero na wysokości ronda Toruńskiego, nie zachęca to do korzystania z rowerów
  • budowa wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych na węźle Bałtycka – umożliwi to sprawniejsze przesiadki z autobusów na tramwaje i odwrotnie co jest bardzo ważne na węzłach przesiadkowych oraz pozwoli na likwidację zatoczek autobusowych
  • budowa wydzielonego toru do skrętu w prawo dla tramwajów jadących od ronda Fordońskiego w stronę nowego mostu – wydzielony tor będzie powodował mniejsze zatory, tym samym zwiększy się przepustowość linii do Fordonu
  • budowa przystanku autobusowego przy siedzibie Zarządu Dróg Miejskich i komunikacji Publicznej – nowy przystanek ułątwi dojazd petentów do Zarządu Dróg oraz uczniów do pobliskiej szkoły
  • utworzenie przejścia dla pieszych przez torowisko na wysokości ulicy Wesołej/Bełzy 39 – Obecnie w tym miejscu funkcjonuje „dzikie” przejście dla pieszych. Realizacja takiego przejścia spowoduje, że piesi będą mogli bezpiecznie i legalnie dojść do celu. Udawanie, że nie ma problemu nie powoduje, że problemu nie ma. Obecnie w tym miejscu i tak istnieje ograniczenie prędkości dla tramwajów, dodatkowe przejście nie będzie powodować utrudnień w ruchu tramwajów
  • montaż podpórek rowerowych na skrzyżowaniach – Montaż podpórek ułatwi postój rowerów na skrzyżowaniach i zmniejszy ryzyko występowania niebezpiecznych sytuacji związanych z utratą równowagi.

Moje uwagi częściowo są zaczerpnięte z uwag innych osób, w tym Stowarzyszenia na rzecz rozwoju komunikacji publicznej w Bydgoszczy. Wszyscy jednogłośnie opowiadają się za wybraniem wariantu 1.

budowa bydgoszcz kazimierza wielkiego konsultacje społeczne linia tramwajowa nowy most nowy most drogowy nowy most tramwajowy perłowa plany rozbudowa tramwaj

Pozostałe inwestycje

Line


Chcesz wysłać załącznik? Napisz bezpośrednio: kontakt@bydgoszczwbudowie.pl